Κυριακή, 19 Μαΐου, 2024

Who is Whο: Οι νεοδιορισμένοι καλλιτεχνικοί διευθυντές των μεγάλων οίκων

Τα νέα ονόματα στο χώρο της μόδας που οφείλει να γνωρίζει κάθε ενημερωμένη fashionista.

Τον τελευταίο χρόνο οι μετακινήσεις και οι αποχωρήσεις στη βιομηχανία της μόδας θυμίζουν μια συναρπαστική παρτίδα σκάκι. Κορυφαίοι σχεδιαστές που ταύτισαν το όνομά τους με συγκεκριμένους οίκους είτε αποσύρονται εντελώς από τον χώρο της μόδας είτε αφήνουν το πόστο του καλλιτεχνικού διευθυντή που υπηρέτησαν επί σειρά ετών για να κάνουν το επόμενο βήμα στην καριέρα τους.

Αυτή η κινητικότητα, όπως ήταν αναμενόμενο, φέρνει στο προσκήνιο νέα πρόσωπα. Είναι οι νεοδιορισμένοι creative directors, σχεδιαστές με χρόνια εμπειρίας στα ατελιέ των μεγάλων οίκων, αλλά άφθαρτοι, φρέσκοι. Τα πληκτρολόγια παίρνουν φωτιά με το που ανακοινώνεται η ανάληψη των καθηκόντων τους.

Διάβασε ακόμη – Gucci Ancora: Δες τα 55 looks του show που ανέμενε εδώ και μήνες το διεθνές fashion crowd

Οι λάτρεις της μόδας ξεροσταλιάζουν μπροστά από την οθόνη για να παρακολουθήσουν ζωντανά το ντεμπούτο τους και να διαπιστώσουν αν κατάφεραν να ανταποκριθούν στην πρόκληση. Το έργο τους, ωστόσο, δεν είναι το μόνο που κρίνεται.

“White men? For spring? Groundbreaking!”
Η παραπάνω φράση ανήκει σε ένα ομολογουμένως αστείο σχόλιο κάτω από post του fashion Instagram account 1 Granary, το οποίο παραφράζει τη θρυλική ατάκα “Florals? For Spring? Groundbreaking!” της Miranda Priestly στην ταινία “Ο διάβολος φοράει Prada”. Μετά τον διορισμό του Seán McGirr στο τιμόνι του οίκου Alexander McQueen, λίγες εβδομάδες μόνο μετά την ανακοίνωση της αποχώρησης της Sarah Burton, ο λογαριασμός δημοσίευσε ένα κολάζ φωτογραφιών στο οποίο απεικονίζονταν οι έξι λευκοί άντρες, νέοι καλλιτεχνικοί διευθυντές οίκων που ανήκουν στον ίδιο όμιλο, ανοίγοντας έτσι μια συζήτηση σχετικά με μια σκέψη που μάλλον γυρόφερνε στο μυαλό όλων, αλλά κανένας δεν τολμούσε να θέσει στο τραπέζι: τη φαινομενική έλλειψη συμπεριληπτικότητας.

Σύμφωνα με έρευνα των New York Times το 2021, η πλειονότητα των 64 μεγαλύτερων οίκων γυναικείας ένδυσης αρνήθηκε να μοιραστεί πληροφορίες σχετικά με την ποικιλομορφία των υπαλλήλων τους. Παράλληλα, μελέτη που δημοσιεύτηκε πέρυσι στο περιοδικό Nature ανέφερε ότι οι γυναίκες και άτομα από περιθωριοποιημένες φυλετικές ή εθνοτικές ομάδες υποεκπροσωπούνται στους δημιουργικούς κλάδους, συμπεριλαμβανομένης της μόδας, ενώ σε άλλη έρευνα ανάμεσα σε 889 σχεδιαστές μόδας διαπιστώθηκε ότι το 45% από αυτούς είναι γυναίκες και μόλις το 22% ανήκει σε μειονοτική φυλή ή εθνικότητα. Τέλος, στα brands ενός από τους μεγαλύτερους ομίλους της βιομηχανίας της μόδας μόνο ένας στους 29 καλλιτεχνικούς διευθυντές που ηγήθηκαν αυτών την περίοδο 2012-2015 ήταν μη λευκός.

Διάβασε ακόμη – Sarah Burton: Η τελευταία της συλλογή για τον οίκο Alexander McQueen

Αυτοί είναι οι νέοι creative directors που κρατούν το μέλλον της μόδας στα χέρια τους και σηκώνουν το βαρύ φορτίο της κριτικής σε μια κοινωνία που διαρκώς κλυδωνίζεται και αυτοαναιρείται.

#1. Maximilian Davis, Ferragamo
O 28χρονος Maximilian Davis είναι από τις φωτεινές εξαιρέσεις του παραπάνω fashion κανόνα. Ο Βρετανός σχεδιαστής με καταγωγή από το Τρινιντάντ είναι ένας από τους νεότερους καλλιτεχνικούς διευθυντές αυτή τη στιγμή. Ανέλαβε τα καθήκοντά του τον Μάρτιο του 2022 εγκαινιάζοντας ένα νέο κεφάλαιο για τον οίκο Ferragamo. Απόφοιτος του London College of Fashion και μεγαλωμένος μέσα στη μόδα (η μητέρα και η αδελφή του ήταν μοντέλα, ο πατέρας του σπούδασε σχέδιο μόδας και η γιαγιά του τον έμαθε να χρησιμοποιεί ραπτομηχανή σε ηλικία 6 ετών), έκανε τα πρώτα το βήματα δίπλα στην Grace Wales Bonner, πριν ξεκινήσει το δικό του brand, Maximilian, το 2020. Ονομάζει την οπτική του “μαύρη κομψότητα” και οι ερωτικά φορτισμένες δημιουργίες τους τραβούν τόσο την προσοχή της βιομηχανίας της μόδας όσο και celebrities όπως η Rihanna, η Dua Lipa και η Kim Kardashian, που εκτοξεύουν τις μετοχές του brand του.

“Όταν σκέφτεσαι ποιος φοράει streetwear, σου έρχονται στο μυαλό οι μαύροι. Όταν σκέφτεσαι την υψηλή ραπτική, οι λευκοί. Δεν έχει νόημα. Ο πατέρας μου φορούσε κοστούμι στη δουλειά κάθε μέρα. Αυτό πρέπει να αλλάξει” έχει δηλώσει ο ίδιος. Μέχρι τις αρχές του 2022, με τέσσερις συλλογές στο ενεργητικό του, τα ρούχα του Maximilian βρίσκονταν πια σε καταστήματα όπως το MatchesFashion και το Net-a-Porter. Κάνοντας την έξυπνη κίνηση στη σκακιέρα, ο οίκος Ferragamo του έδωσε το τιμόνι της καλλιτεχνικής διεύθυνσης κι εκείνος, βάζοντας άνω τελεία στο δικό του επιτυχημένο brand, την αποδέχτηκε για να φέρει το σέξι attitude στον Ferragamo δημιουργώντας ένα από τα πιο εντυπωσιακά rebranding των τελευταίων ετών και δικαιώνοντας εκείνους που τον επέλεξαν.

#2. Sabato De Sarno, Gucci

Γεννημένος στη Νάπολη, ο 40χρονος Sabato De Sarno ξεκίνησε την καριέρα του στην Prada το 2005, προτού μετακινηθεί στους Dolce & Gabbana. Το 2009 βρέθηκε στον οίκο Valentino, όπου έγινε fashion director επιβλέποντας τόσο τις γυναικείες όσο και τις αντρικές συλλογές. Ο De Sarno παρουσίασε την πρώτη του συλλογή για τη σεζόν S/S ’24 στην Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου τον περασμένο Σεπτέμβριο και ήταν ξεκάθαρο ότι ανταποκρίθηκε στο σημαντικότερο task: να εξαλείψει κάθε σύνδεση του οίκου Gucci με τον προκάτοχό του Alessandro Michele.

Ο ίδιος ο De Sarno έχει κάνει ξεκάθαρη αυτή του την πρόθεση με την εξής δήλωση: “Δε θέλω να χτίσω έναν άλλο κόσμο. Δε μου αρέσουν τα σκηνικά. Μου αρέσει να βλέπω ανθρώπους στον δρόμο με ρούχα όπως αυτά που φοράω” (σ.σ. μαύρο T-shirt, μαύρο τζιν και λευκά sneakers). Η συλλογή Gucci Ancora σχεδιάστηκε για να σηματοδοτήσει τη νέα εποχή του οίκου, που επενδύει σε “φορέσιμες” δημιουργίες, όπως ακριβώς έκανε και η δημιουργική του ομάδα όσο η θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή παρέμενε ακέφαλη. Αν και η συλλογή του De Sarno υπήρξε άρτια στην εκτέλεση, μας έλειψε το προσωπικό αισθητικό αποτύπωμά του, το οποίο ελπίζουμε να δούμε στις επόμενες προσπάθειές του.

#3. Stefano Gallici, Ann Demeulemeester

Γεννημένος το 1996, ο Stefano Gallici σπούδασε σχέδιο μόδας στο Università Iuav di Venezia στη Βενετία και μετά την αποφοίτησή του άρχισε να εργάζεται ως βοηθός σχεδιαστή στον Haider Ackermann. Τον Ιανουάριο του 2019 μετακόμισε στον όμιλο Antonioli, ο οποίος εξαγόρασε το brand Ann Demeulemeester τον επόμενο χρόνο. Έκτοτε ο Gallici έπαιξε βασικό ρόλο στην ανάπτυξη του brand, αφού ως σχεδιαστής της αντρικής σειράς έδειξε ένα σαφές δημιουργικό όραμα.

Παρουσίασε την πρώτη του συλλογή για τη σεζόν S/S ’24 εκπληρώνοντας κάθε προσδοκία. Ο νεαρός σχεδιαστής έκανε δυναμική είσοδο ως creative director με ξεκάθαρο όραμα και σύγχρονη πρόταση δίνοντας τη δική του εκδοχή του “σκοτεινού αισθησιασμού” που διαπνέει διαχρονικά το brand και επενδύοντας στις “φυλόρρευστες” σιλουέτες με μια αξιοθαύμαστη ισορροπία ανάμεσα στη σχεδιαστική του ταυτότητα και στο ύφος του οίκου Ann Demeulemeester.

#4. Peter Hawkings, Tom Ford
Υπήρξε το δεξί χέρι του Tom Ford ήδη από την εποχή της Gucci, συνεπώς αυτή η παράδοση της σκυτάλης ήταν αναμενόμενη. Ο Hawkings μέχρι πριν από την αποδοχή της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή γυναικείας, αντρικής ένδυσης και αξεσουάρ κατείχε τη θέση του ανώτερου αντιπροέδρου της αντρικής σειράς Tom Ford. “Στο πρόσωπο του Peter Hawkings το brand έχει βρει τον τέλειο καλλιτεχνικό διευθυντή” ανέφερε ο Tom Ford τον Απρίλιο του 2023.

Ο Hawkings έκανε το ντεμπούτο του τον περασμένο Σεπτέμβριο και στην ερμηνεία του για το brand ήταν εμφανής η επιρροή που του ασκεί ακόμα η εμπειρία σε αυτό από ένα διαφορετικό πόστο, όπως και η σύνεση. Με άλλα λόγια, οι κώδικες του Tom Ford ήταν εκεί, αλλά σε χαμηλότερους τόνους. Εκεί ήταν επίσης και μια ανδρόγυνη αίσθηση, που πολλοί αποδίδουν στην πολυετή ενασχόληση του σχεδιαστή με την αντρική ένδυση.

#5. Chemena Kamali, Chloé

Γεννημένη στη Γερμανία το 1981, η Chemena Kamali έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη μόδα στο Central Saint Martins του Λονδίνου και αποφοίτησε με διάκριση το 2007. Η καταξιωμένη Γερμανίδα σχεδιάστρια έχει πάνω από δύο δεκαετίες εμπειρίας στη βιομηχανία της μόδας, συμπεριλαμβανομένης μιας μακράς θητείας στην Chloé. Ξεκίνησε την καριέρα της στον οίκο ως μέλος της ομάδας της Phoebe Philo και αργότερα επανήλθε ως διευθύντρια σχεδιασμού υπό την Clare Waight Keller το 2013.

Από το 2016 ήταν διευθύντρια σχεδιασμού της γυναικείας σειράς Ready-to-Wear στον Saint Laurent. Η Kamali πρόκειται να παρουσιάσει την πρώτη της pre-collection για την Chloé στο Παρίσι τον Ιανουάριο του 2024. “Η καρδιά μου ήταν πάντα δοσμένη στην Chloé. Από τότε που πέρασα τις πόρτες της, πριν από 20 και πλέον χρόνια. Η επιστροφή μου έρχεται φυσικά και είναι πολύ προσωπική. Είναι μεγάλη μου τιμή να αναλαμβάνω αυτό τον ρόλο και να χτίζω πάνω στο όραμα που η Gaby Aghion και ο Karl Lagerfeld καθόρισαν νωρίς στην ιστορία του οίκου” δήλωσε η ίδια κατά την ανάληψη των καθηκόντων της.

#6. Seán McGirr, Alexander McQueen
Ο 35χρονος Ιρλανδός ήταν ως τώρα το δεξί χέρι του Jonathan Anderson στο brand του JW Anderson και επέβλεπε τις αντρικές και τις γυναικείες συλλογές από τη θέση του διευθυντή σχεδιασμού της σειράς Ready-to-Wear. Ο McGirr αποφοίτησε με Master στο Arts in Fashion από το Central Saint Martins το 2014 και, πριν βρεθεί στο πλευρό του Anderson το 2020, εργάστηκε ως σχεδιαστής γυναικείων συλλογών στον Dries Van Noten, ενώ από το 2014 έως το 2018 συμμετείχε στη δημιουργική ομάδα της Uniqlo στο Τόκιο και το Παρίσι δουλεύοντας πάνω στις αντρικές συλλογές υπό την καθοδήγηση του Christophe Lemaire.

Ξεκίνησε την καριέρα του ως βοηθός στον Burberry και ως στυλίστας στην ιαπωνική έκδοση διεθνούς τίτλου μόδας. Αν και δεν ανακοινώθηκε πότε θα κάνει το ντεμπούτο του, πιθανολογείται ότι η πρώτη του συλλογή για τον οίκο Alexander McQueen θα παρουσιαστεί τον Φεβρουάριο 2024 στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού για τη συλλογή F/W ’24-25.

Πηγή: madamefigaro.gr

Διάβασε ακόμη