Δευτέρα, 4 Μαρτίου, 2024

Ο λόγος που δεν μπορείς να συγκεντρωθείς

Η νέα μελέτη.

Νέα έρευνα από ερευνητές ψυχολογίας του Πανεπιστημίου της Γιούτα απέδειξε αυτό που προσπάθησαν να διδάξουν οι Αμερικανοί συγγραφείς John Muir και Henry David Thoreau πριν από περισσότερα από 150 χρόνια: Ο χρόνος που αφιερώνουμε στη Φύση κάνει στην υγεία και την ψυχική μας υγεία.

Τα ευρήματα της μελέτης

Η έρευνα, που διεξήχθη στον κήπο του πανεπιστημίου, χρησιμοποίησε ηλεκτροεγκεφαλογραφήματα (ΗΕΓ), τα οποία κατέγραψαν την ηλεκτρική δραστηριότητα στον εγκέφαλο, προκειμένου να μετρήσει την ικανότητα προσοχής των συμμετεχόντων.

Μια βόλτα στη Φύση ενισχύει ορισμένες διεργασίες εκτελεστικού ελέγχου στον εγκέφαλο πάνω και πέρα από τα οφέλη που σχετίζονται με την άσκηση, καταλήγει η μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Scientific Reports.

Διάβασε ακόκη – Πώς επηρεάζει το κρύο τις σχέσεις;

Η μελέτη συμβάλλει στον αυξανόμενο όγκο της επιστημονικής βιβλιογραφίας σχετικά με το πώς τα φυσικά περιβάλλοντα συμβάλλουν στη σωματική και ψυχική υγεία ενός ατόμου. Το ίδιο το πανεπιστήμιο δημιούργησε πρόσφατα μια νέα ερευνητική ομάδα, το Nature and Human Health Utah, που διερευνά αυτά τα ζητήματα και προτείνει λύσεις για τη γεφύρωση του χάσματος ανθρώπου-φύσης.

Η επαφή με τη Φύση είναι γραμμένη στο DNA μας

Πολλοί ερευνητές υποψιάζονται ότι μια πρωταρχική ανάγκη για τη Φύση είναι ενσωματωμένη στο DNA των ανθρώπων και η μειωμένη πρόσβαση σε αυτήν θέτει σε κίνδυνο την υγεία μας.

Η βιοφιλία εξηγεί ότι η εξέλιξή μας σε εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια, που μας έκανε να έχουμε περισσότερη σχέση ή αγάπη για τα φυσικά έμβια όντα, είπε ο David Strayer, καθηγητής ψυχολογίας. Και το σύγχρονο αστικό μας περιβάλλον έχει γίνει μια πυκνή αστική ζούγκλα με κινητά τηλέφωνα και αυτοκίνητα, υπολογιστές και κίνηση, ακριβώς το αντίθετο από το φυσικό περιβάλλον.

Η μελέτη ανέλυσε δεδομένα ΗΕΓ που καταγράφηκαν σε καθέναν από τους 92 συμμετέχοντες αμέσως πριν και μετά τη βόλτα 40 λεπτών. Οι μισοί περπάτησαν μέσα από κήπο και οι υπόλοιπο σε μια αστική περιοχή.

Διάβασε ακόμη – H άσκηση που μειώνει το λίπος στο συκώτι

Βάλαμε τους συμμετέχοντες να κάνουν μια πραγματικά εξαντλητική γνωστική εργασία κατά την οποία μετρούν αντίστροφα από 1.000 επί επτά, κάτι που είναι πραγματικά δύσκολο, είπε ο McDonnell. Ανεξάρτητα από το πόσο καλός είσαι στα μαθηματικά, γίνεται αρκετά κουραστικό μετά από 10 λεπτά. Και αμέσως μετά, τους δίνουμε μια εργασία προσοχής.

Οι συμμετέχοντες που είχαν περπατήσει σε φυσικό περιβάλλον παρουσίασαν βελτίωση στην εκτελεστική τους προσοχή, ενώ οι περιπατητές στην πόλη όχι, ανάφεραν οι ερευνητές, οι οποίοι σε κάθε συμμετέχοντα τοποθέτησαν ένα ειδικό καπέλο που στήριξαν 32 ηλεκτρόδια. Αυτό κατάγραψε πολύ μικρές τάσεις, αλλά είναι ένα ενεργό σύστημα ηλεκτροδίων που παρέχει εγκεφαλικούς χάρτες.

Οι εγκεφαλικοί χάρτες

Οι χάρτες αποκάλυψαν τρία στοιχεία προσοχής: ειδοποίηση, προσανατολισμό και εκτελεστικό έλεγχο.  Ο εκτελεστικός έλεγχος πραγματοποιείται στον προμετωπιαίο φλοιό του εγκεφάλου, μια περιοχή σημαντική για τη μνήμη εργασίας, τη λήψη αποφάσεων, την επίλυση προβλημάτων και τον συντονισμό διαφορετικών εργασιών.

“Τα είδη των πραγμάτων που κάνουμε σε καθημερινή βάση τείνουν να χρησιμοποιούν σε μεγάλο βαθμό αυτά τα δίκτυα προσοχής”, είπε ο Strayer. Είναι σημαντικό για τη συγκέντρωση και ένα ουσιαστικό συστατικό της σκέψης.

Όταν ο προμετωπιαίος φλοιός υπερφορτώνεται, υπερδιεγείρεται και όταν κάνεις πολλαπλές εργασίες πίσω από το τιμόνι, κάνεις επικίνδυνα λάθη. Αλλά το αντίδοτο σε αυτό είναι να αφήσεις το τηλέφωνό σου και να βγεις έξω για να περπατήσεις στη Φύση. Τα μέρη του εγκεφάλου που χρησιμοποιούνται υπερβολικά κατά τη διάρκεια της καθημερινής μετακίνησης αποκαθίστανται, καταλήγει ο ερευνητής.

Η ομάδα συνεχίζει την έρευνα στο Red Butte, αλλά τώρα εξετάζει πώς η χρήση κινητού τηλεφώνου επηρεάζει τις απαντήσεις των περιπατητών στον κήπο.

Πηγή: shape.gr

Φωτογραφία: istock

Διάβασε ακόμη