Πέμπτη, 22 Φεβρουαρίου, 2024

Τι είναι οι διαταραχές προσαρμογής;

Η Ψυχίατρος Μάρθα Φράγκου, εξηγεί όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις.

Οι διαταραχές προσαρμογής είναι υπερβολικές αντιδράσεις στο στρες που περιλαμβάνουν αρνητικές σκέψεις, έντονα συναισθήματα και αλλαγές στη συμπεριφορά. Η αντίδραση σε μια αγχωτική αλλαγή ή γεγονός είναι πολύ πιο έντονη από ό,τι θα περίμενε κανείς. Αυτό μπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήματα στις διαπροσωπικές σχέσεις, στη δουλειά ή στο σχολείο.

Τα εργασιακά προβλήματα, ένας χωρισμός, η αποβολή από το σχολείο, μια ασθένεια ή οποιεσδήποτε αλλαγές στη ζωή μπορεί να προκαλέσουν άγχος. Τις περισσότερες φορές, οι άνθρωποι συνηθίζουν σε τέτοιες αλλαγές μέσα σε λίγους μήνες. Αλλά αν έχετε μια διαταραχή προσαρμογής, συνεχίζετε να έχετε συναισθηματικές ή συμπεριφορικές αντιδράσεις που μπορεί να σας κάνουν να αισθάνεστε πιο ανήσυχοι ή καταθλιπτικοί.

Διάβασε ακόμη – Τι είναι κατάθλιψη και τι πρέπει να γνωρίζεις για αυτή

Ποια είναι τα συμπτώματα των διαταραχών προσαρμογής;

Τα συμπτώματα εξαρτώνται από τον τύπο της διαταραχής προσαρμογής. Αυτά τα συμπτώματα μπορεί να διαφέρουν από άτομο σε άτομο. Οι διαταραχές προσαρμογής επηρεάζουν το πώς αισθάνεστε και σκέφτεστε για τον εαυτό σας και τον κόσμο. Μπορεί επίσης να επηρεάσουν τις ενέργειες ή τη συμπεριφορά σας.

Μερικά συμπτώματα είναι τα εξής:

Να νιώθετε λύπη, απελπισία ή να μην απολαμβάνετε πράγματα που απολαμβάνατε παλιά.

Να κλαίτε συχνά.

Ανησυχείτε ή αισθάνεστε άγχος και νευρικότητα.

Νιώθετε ευερεθιστότητα ή ότι δεν μπορείτε να χειριστείτε τίποτα και δεν ξέρετε από πού να ξεκινήσετε.

Δυσκολία στον ύπνο.

Δεν τρώτε αρκετά.

Δυσκολία συγκέντρωσης.

Δυσκολεύεστε στις καθημερινές σας δραστηριότητες.

Αποχώρηση από την οικογένεια και τους φίλους που σας υποστηρίζουν κοινωνικά.

Δεν κάνετε σημαντικά πράγματα, όπως να πηγαίνετε στη δουλειά ή να πληρώνετε λογαριασμούς.

Σκέφτεστε την αυτοκτονία ή ενεργείτε με βάση αυτές τις σκέψεις.

Τα συμπτώματα μιας διαταραχής προσαρμογής ξεκινούν εντός τριών μηνών από ένα αγχωτικό γεγονός. Αυτά τα συμπτώματα δεν διαρκούν περισσότερο από έξι μήνες μετά το τέλος του αγχωτικού γεγονότος. Αλλά οι συνεχείς ή διαρκείς διαταραχές προσαρμογής μπορεί να συνεχιστούν για περισσότερο από έξι μήνες. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα εάν το αγχωτικό γεγονός είναι σε εξέλιξη, όπως το να είναι κάποιος άνεργος.

Αιτίες

Οι διαταραχές προσαρμογής προκαλούνται από σημαντικές αλλαγές ή στρεσογόνους παράγοντες στη ζωή σας. Η κληρονομικότητα, οι εμπειρίες της ζωής σας και η ιδιοσυγκρασία σας μπορεί να κάνουν πιο πιθανό να συμβεί μια διαταραχή προσαρμογής.

Διάβασε ακόμη – H σημερινή ημέρα είναι και η πιο σημαντική

Παράγοντες κινδύνου

Τα στρεσογόνα γεγονότα και εμπειρίες της ζωής – θετικές και αρνητικές – μπορεί να σας θέσουν σε κίνδυνο να έχετε μια διαταραχή προσαρμογής. Τα παραδείγματα περιλαμβάνουν:

Μεγάλο άγχος ως παιδί, όπως εκφοβισμός ή δυσκολίες με το σχολείο.

Προβλήματα διαζυγίου ή γάμου.

Προβλήματα σχέσεων ή προβλήματα με τους άλλους.

Σημαντικές αλλαγές στη ζωή, όπως η συνταξιοδότηση, η απόκτηση μωρού ή η απομάκρυνση.

Κακές εμπειρίες, όπως η απώλεια εργασίας, η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου ή τα οικονομικά προβλήματα.

Προβλήματα στο σχολείο ή στη δουλειά.

Απειλητικές για τη ζωή εμπειρίες, όπως σωματική επίθεση, μάχη ή φυσική καταστροφή.

Συνεχείς στρεσογόνοι παράγοντες, όπως το να έχετε μια ιατρική ασθένεια ή να ζείτε σε μια γειτονιά που έχει πολλή εγκληματικότητα.

Περισσότερες από μία σημαντικές αλλαγές ή κακές εμπειρίες συμβαίνουν ταυτόχρονα.

Άλλες καταστάσεις ψυχικής υγείας, όπως μείζων κατάθλιψη, έντονο άγχος ή διαταραχή μετατραυματικού στρες.

Επιπλοκές

Εάν οι διαταραχές προσαρμογής δεν υποχωρήσουν, μπορεί τελικά να οδηγήσουν σε πιο σοβαρές καταστάσεις ψυχικής υγείας όπως άγχος, σοβαρή κατάθλιψη, κατάχρηση ναρκωτικών ή αλκοόλ.

Πότε να δω γιατρό και τι ακριβώς περιλαμβάνει η θεραπεία;

Οι στρεσογόνοι παράγοντες είναι συνήθως προσωρινοί. Μαθαίνετε να τους αντιμετωπίζετε με τον καιρό. Τα συμπτώματα της διαταραχής προσαρμογής συνήθως βελτιώνονται όταν το άγχος υποχωρεί. Αλλά μερικές φορές το αγχωτικό γεγονός συνεχίζει να είναι μέρος της ζωής σας, ή εμφανίζεται μια νέα αγχωτική κατάσταση και αντιμετωπίζετε ξανά τους ίδιους συναισθηματικούς αγώνες.

Μιλήστε με το ψυχίατρο σας εάν συνεχίζετε να αγωνίζεστε ή εάν αντιμετωπίζετε προβλήματα καθημερινά. Μπορείτε να λάβετε θεραπεία για να σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε καλύτερα στρεσογόνα γεγονότα και να αισθανθείτε ξανά καλύτερα με τη ζωή.

Η θεραπεία μπορεί να περιλαμβάνει:

Ατομική ψυχοθεραπεία με χρήση γνωστικών-συμπεριφορικών προσεγγίσεων . Οι γνωστικές-συμπεριφορικές προσεγγίσεις χρησιμοποιούνται για τη βελτίωση των δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων όπως των δεξιοτήτων επικοινωνίας, του ελέγχου των παρορμήσεων, των δεξιοτήτων διαχείρισης θυμού και των δεξιοτήτων διαχείρισης του άγχους.

Οικογενειακή θεραπεία. Η οικογενειακή θεραπεία συχνά επικεντρώνεται στην πραγματοποίηση απαραίτητων αλλαγών στο οικογενειακό σύστημα, όπως η βελτίωση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων και των οικογενειακών αλληλεπιδράσεων. Ένας επιπλέον τομέας εστίασης είναι η αύξηση της οικογενειακής υποστήριξης μεταξύ των μελών της οικογένειας.

Ομαδική θεραπεία συνομηλίκων. Η ομαδική θεραπεία συνομηλίκων επικεντρώνεται συχνά στην ανάπτυξη και χρήση κοινωνικών και διαπροσωπικών δεξιοτήτων.

Ιατρική. Τα φάρμακα έχουν πολύ περιορισμένη αξία στη θεραπεία των διαταραχών προσαρμογής.

Πρόληψη

Δεν υπάρχουν εγγυημένοι τρόποι πρόληψης των διαταραχών προσαρμογής. Αλλά η κοινωνική υποστήριξη, οι υγιείς δεξιότητες αντιμετώπισης και το να μάθετε να ανακάμπτετε γρήγορα από δύσκολες στιγμές μπορεί να σας βοηθήσουν σε περιόδους υψηλού στρες.

Εάν γνωρίζετε ότι έρχεται μια αγχωτική κατάσταση, όπως μια μετακόμιση ή η συνταξιοδότηση, εκ των προτέρων, αυξήστε τις υγιεινές σας συνήθειες και ζητήστε υποστήριξη από τους φίλους και την οικογένειά σας. Υπενθυμίστε στον εαυτό σας ότι οι αγχωτικές καταστάσεις περνούν με τον καιρό και ότι μπορείτε να τις ξεπεράσετε. Επίσης, μιλήστε με τον ψυχίατρο σας για να αναθεωρήσετε υγιείς τρόπους διαχείρισης του άγχους σας.

Ευχαριστίες στην Δρ. Φράγκου Μάρθα, MD, MSc, PhD – Psychiatrist, Limαssol. Tηλ.:25311131 Email: [email protected], Website:https://www.psixiatros.com Instagram: https://www.instagram.com/drfragkoumartha / Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100091624326039

Φωτογραφία: istock

Διάβασε ακόμη