Δευτέρα, 4 Μαρτίου, 2024

Μπορούμε να μάθουμε να εκτιμάμε ειλικρινά ένα σώμα που αγαπάμε να μισούμε;

Η μεγάλη αποδοχή του σώματος σου είναι το Α και το Ω για την αυτοεκτίμηση.

Από τη Βιβή Μωραίτου

Μια πτώση από στατικό ποδήλατο, ένα γερό χτύπημα στο κεφάλι και η άτολμη και στρουμπουλή Ρενέ, η ηρωίδα που υποδύεται η Έιμι Σούμερ στην ταινία “Κορίτσι για φίλημα”, ξαφνικά αναγνωρίζει στον καθρέφτη της το ωραιότερο πλάσμα του κόσμου και με ασυγκράτητη αυτοπεποίθηση αρχίζει να διεκδικεί ό,τι έως τότε μόνο ονειρευόταν.

Σε πρώτη ανάγνωση το φιλμ μοιάζει να μεταφέρει το μήνυμα πως μόνο με ροπαλιά έχουμε ελπίδες να αρχίσουμε να αγαπάμε την εικόνα μας και να αποκτήσουμε εμπιστοσύνη στον εαυτό μας. Όμως η δημοφιλής κωμικός και πρωταγωνίστρια, που η γεμάτη σιλουέτα της έχει δώσει τροφή για κάποια από τα πιο επιτυχημένα stand-ups της και η οποία έχει μετατρέψει σε αποστολή της τη διάδοση της γελοιότητας πίσω από την αναζήτηση της τελειότητας υπενθυμίζοντας στις γυναίκες να αγαπούν το σώμα όπου κατοικούν, παρακίνησε τους επικριτές της να επικεντρωθούν στο teaser που συνοδεύει τον τίτλο της ταινίας: “Άλλαξε τα πάντα χωρίς να αλλάξεις τίποτα”. “Μα πρέπει να δει τον εαυτό της skinny για να της αρέσει;” σχολίασε κάποιος. Αλλά το κοινό δεν ξέρει τι είδε στον καθρέφτη ο χαρακτήρας που υποδύομαι, ούτε εμφανίζεται πουθενά μια διαφορετική εικόνα της Ρενέ. Πρόκειται για ένα κορίτσι με αληθινά προβλήματα αυτοεκτίμησης, με το οποίο ο καθένας μπορεί να ταυτιστεί» υπερασπίστηκε η Σούμερ το story στον αμερικανικό Τύπο. Πράγματι, η αλλαγή δεν επηρεάζει την ένδειξη στη ζυγαριά της, αλλά τον τρόπο που η Ρενέ ζυγίζει πια τον εαυτό και τις δυνάμεις της.

ΕΤΣΙ ΕΙΝΑΙ ΑΝ ΕΤΣΙ ΝΟΜΙΖΕΙΣ

Έχοντας περάσει και η ίδια από τις συμπληγάδες της πάλης με τη σιλουέτα της –“Ρούχα όπως τα τζιν που έβλεπα να φορούν τα κορίτσια στα περιοδικά και στην τηλεόραση δεν συμφωνούσαν με τον σωματότυπό μου. Νιώθεις άσχημα και λάθος. Σου δημιουργεί τόσο μεγάλο άγχος!“–, εκείνο που βρίσκει η Έιμι συναρπαστικό είναι πως είναι πια σε θέση να έχει μια νέα βάση διαλόγου με τον εαυτό της, την οποία και προτείνει ανεπιφύλακτα: “Πες για αλλαγή “Έτσι είμαι και είμαι όμορφη και δυνατή”. Δεν πρόκειται να είσαι αυτό που όλοι αγαπούν, αλλά οφείλεις να αγαπάς τον εαυτό σου. Το να πάρεις αυτήν την απόφαση είναι κάτι που μπορείς να κάνεις“.

Αυτό βέβαια είναι μια κουβέντα σε έναν κόσμο όπου –μια μερίδα του τουλάχιστον– χαρακτηρίσε παχιά την Gigi Hadid. Πιο παράλογο και από τα σχόλια στα social media για το κατά τι αυξημένο βάρος της ακούγεται το ότι το σούπερ μόντελ όχι μόνο μπήκε στη διαδικασία να απολογηθεί αποκαλύπτοντας ότι είναι θυρεοειδική, γεγονός που επιβραδύνει τον μεταβολισμό της, αλλά και παραδέχτηκε στο Twitter πως, αν και “η κριτική στα social media προέρχεται κατά 99% από ανθρώπους που δεν έχουν ιδέα για τι πράγμα μιλάνε, είμαι άνθρωπος και, δεν θα πω ψέματα, επέτρεψα στον αρνητισμό να με επηρεάσει λιγάκι”.

Αν λοιπόν ένα παραπάνω κιλό μπορεί να κλονίσει την αυτοπεποίθηση κοριτσιών όπως η Gigi, πόσο εύκολο είναι για όσες ουδεμία σχέση έχουν με την πασαρέλα να πειστούν είτε από τη χυμώδη Σούμερ είτε από την “τι-κι-αν-οι-κοιλιακοί-δεν είναι-το φόρτε-μου” Lady Gaga να είναι υπερήφανες για το σώμα τους όπως εκείνες; “Να είσαι ο εαυτός σου και να είσαι αδιάκοπα εσύ. Αυτή είναι η στόφα των πρωταθλητών” απάντησε η Gaga, που, παρά τη συναρπαστική της εμφάνιση στο Super Bowl το 2017, έλαβε κριτική όχι για την εξαιρετική δουλειά της, αλλά για τη χαλάρωση στην περιοχή της κοιλιάς της, την οποία δεν μπήκε στον κόπο να καμουφλάρει.

ΕΝ ΑΡΧΗ ΗΝ Η ΟΥΔΕΤΕΡΟΤΗΤΑ

Αλήθεια, πόσο εύκολο είναι να μάθεις να αγαπάς ειλικρινά ένα σώμα που μισείς για τα πολλά ή λίγα κιλά, το υπερβολικό ή ανύπαρκτο στήθος, την πεταχτή κοιλιά, τα μεγάλα οπίσθια, τις βαριές γάμπες; Κι αν η πραγματική ομορφιά βρίσκεται στο εσωτερικό, πώς να το πείσεις να συμφιλιωθεί με ένα εξωτερικό που δίκαια ή άδικα σε απογοητεύει; Η Ρώμη δεν χτίστηκε σε μία μέρα. Ούτε το body hate γίνεται body love από τη μια στιγμή στην άλλη. Ευτυχώς μεσολαβεί το στάδιο του neutrality, της ουδετερότητας, που σε πρώτη φάση στοχεύει στο να σε απομακρύνει από την αρνητική εικόνα που έχεις για το σώμα σου βελτιώνοντας τη σχέση σου μαζί του σε λίγα καίρια βήματα:

ΜΙΛΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ Η διαρκής κριτική και το αυτομαστίγωμα δεν ωφελούν. Αντίθετα, σε κρατούν πίσω από το να διεκδικείς όσα θέλεις. Η αποκατάσταση ξεκινά με την απλή παρατήρηση του εσωτερικού σου μονολόγου. Τις πιο πολλές φορές δεν συνειδητοποιείς καν σε πόσο άσχημο τόνο απευθύνεσαι στον εαυτό σου, ο οποίος όχι μόνο ακούει, αλλά και αποδεικνύεται εξαιρετικά εύπιστος, σύμφωνα με τις βασικές αρχές του NLP, του νευρογλωσσικού προγραμματισμού! Για παράδειγμα, το “Έχω δυνατούς μηρούς» αφενός είναι πραγματικότητα και αφετέρου οπωσδήποτε καλύτερο από το «Έχω χοντρά μπούτια”.

ΠΕΣ Ο,ΤΙ ΘΑ ΕΛΕΓΕΣ ΣΕ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ Πώς θα αντιδρούσες αν το παιδί σου (ή κάποια αγαπημένη σου φίλη) σου έλεγε ότι μισεί το σώμα του; Τι θα του έλεγες και πώς; Προφανώς η κατανόηση, η τρυφερότητα και η αγάπη θα είχαν σημαντική θέση σ’ αυτή τη συζήτηση. Ας μην τις αποκλείεις, λοιπόν, από την κουβέντα σου με το κορμί σου.

ΑΦΟΥΓΚΡΑΣΟΥ ΤΟ ΣΩΜΑ ΣΟΥ Σου στέλνει μηνύματα όλη την ώρα, αλλά δεν μπαίνεις στον κόπο να τα ακούσεις για να καταλάβεις τι προσπαθεί να σου πει. Για παράδειγμα, το αναστατωμένο στομάχι μπορεί να σημαίνει ότι κάποιες τροφές σε πειράζουν, αλλά την ίδια στιγμή ίσως δηλώνει πολύ περισσότερα από κοινή δυσπεψία. Τι άλλο, λοιπόν, δεν καταφέρνεις να χωνέψεις; Δυσκολίες με τον σύντροφο, την οικογένεια ή τη δουλειά; Ό,τι χαλάει την ισορροπία σου, χαλάει και το στομάχι σου. Ο συντονισμός με το σώμα σού παρέχει πολύ σημαντικές πληροφορίες για τον ίδιο σου τον εαυτό.

ΚΑΝΕ ΜΙΑ ΛΙΣΤΑ Δεν είναι διακοσμητικό. Το σώμα σου είναι το εργαλείο της ζωής σου και το όχημά σου για να πραγματοποιείς τα όνειρά σου. Μια κοινή καταγραφή όσων σου επιτρέπει να κάνεις κάθε μέρα και κάθε λεπτό σε βοηθάει να αναγνωρίσεις την ουσιαστική του αξία πέρα από αναλογίες και σωματότυπους. Αυτό είναι και ένα από τα πιο έξυπνα κόλπα των θεραπευτών, αφού είναι βέβαιο ότι η λίστα είναι τόσο μεγάλη, που πείθει χωρίς προσπάθεια για το θαύμα που επιμένεις να αγνοείς και για τα δώρα που σου προσφέρει. Ακόμα κι αν δεν νιώθεις υπερήφανη γι’ αυτό, οφείλεις να το σέβεσαι, να το φροντίζεις και να το τιμάς.

BOOSTERS ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗΣ

Τα καλά νέα, σύμφωνα με την ψυχολόγο-ψυχοθεραπεύτρια Γεωργία Κανελλοπούλου, είναι πως «Ποτέ δεν είναι αργά για να πιστέψεις σ’ αυτό που αξίζεις. Η αξία του εαυτού μπορεί να έρθει μέσα από διάφορους δρόμους». Η ειδικός προτείνει μάλιστα απλούς τρόπους για να δεις την εικόνα σου αλλιώς:

Σκέψου, πόσα έχεις πετύχει έως τώρα;

Ποιος σε βοήθησε; Θυμήσου τους ανθρώπους που στάθηκαν κοντά σου και σου έκαναν θετικές ανατροφοδοτήσεις όλα αυτά τα χρόνια. Άντλησε δύναμη από το παρελθόν σου.

Σταμάτα να μειώνεις τον εαυτό σου και να μιλάς άσχημα για το σώμα σου.

Μάθε να ακούς τα δικά σου θέλω. Διαμόρφωσε μια δική σου ρεαλιστική εικόνα για την εξωτερική σου εμφάνιση και ακολούθησέ την. Είναι απαραίτητο να πάψεις να συγκρίνεσαι με τα πρότυπα ομορφιάς που παρουσιάζονται στα ΜΜΕ.

Εστίασε σε όσα είσαι καλή. Σίγουρα υπάρχουν στοιχεία ή σημεία σου που θαυμάζεις, όπως, για παράδειγμα, η φωνή, το χαμόγελο, τα χέρια, η υπομονή σου. Ανακάλυψέ τα και άρχισε να δίνεις περισσότερη σημασία σ’ αυτά. Η αυτοεικόνα σου και η αυτοαξία σου δεν ορίζονται αποκλειστικά από το σώμα σου.

Τόλμησε κάτι καινούριο. Θέσε μικρούς ρεαλιστικούς στόχους και μην διστάσεις να ρισκάρεις. Όταν δοκιμάζεις κάτι νέο, η αυτοπεποίθηση ανεβαίνει πολύ ψηλά, το ίδιο και η αυτοαξία.

Φωτογραφία: istock

Διάβασε ακόμη