Πέμπτη, 22 Φεβρουαρίου, 2024

Τι χρειάζεται να ξέρεις για τις κρίσεις πανικού

Η Κλινική Ψυχολόγος Έλενα Αριστοδήμου μιλά για όλα αυτά που πρέπει να γνωρίζεις.

Ήξερες ότι οι κρίσεις πανικού είναι αρκετά συνηθισμένες και δεν είναι επικίνδυνες.

Πολλά άτομα θα υποστούν κρίσεις πανικού στη ζωή τους, άρα, οι κρίσεις είναι συνηθισμένες. Επιπρόσθετα, οι κρίσεις πανικού είναι απίστευτα έντονες αλλά δεν οδηγούν στα αποτελέσματα που ο κόσμος φοβάται όταν υποστεί κρίσεις, όπως η καρδιακή προσβολή, ο θάνατος ή η τρέλα.

Ο πανικός είναι η φυσιολογική αντίδραση του σώματος σου προς το ακραίο στρες.

Ο πανικός είναι ένας εξελικτικά αναδυόμενος μηχανισμός που είναι σχεδιασμένος για να σε βοηθήσει να επιβιώσεις κινδύνους που απειλούν τη ζωή σου με το να δίνουν το έναυσμα σε αντίδραση «μάχης ή φυγής». Αυτό μπορεί να σε κάνει να πολεμήσεις πιο σκληρά, να τρέξεις πιο γρήγορα, ή να παριστάνεις τον πεθαμένο όταν, για παράδειγμα, δεχθείς επίθεση από ένα μεγάλο ζώο. Σ’ αυτή την περίπτωση, ο πανικός μπορεί να σε βοηθήσει να επιβιώσεις. Ωστόσο, η επίθεση από ζώα είναι μια σχετικά μικρή απειλή στον μοντέρνο κόσμο. Τώρα, οι κρίσεις πανικού συχνά προκαλούνται από ένα αγχωτικό γεγονός που δεν απειλεί τη ζωή σου ουσιαστικά αλλά που δίνει το έναυσμα σε αυτόν τον αρχαίο μηχανισμό επιβίωσης να τεθεί σε λειτουργία.

Διάβασε ακόμη – Επικοινωνία με τον/την σύντροφό σου: Τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνεις

Οι κρίσεις πανικού τείνουν να διαρκούν για μικρό χρονικό διάστημα και ποτέ δεν θα διαρκέσουν για πάντα.

Οι κρίσεις πανικού αυτοπεριορίζονται εφόσον το σώμα σου δεν μπορεί να διατηρήσει αυτό το απίστευτα υψηλό επίπεδο άγχους για μεγάλο χρονικό διάστημα. Μετά από 5-15 λεπτά, οι κρίσεις πανικού διαλύονται από μόνες τους. Αυτό είναι σημαντικό να το γνωρίζεις επειδή, συχνά, ο κόσμος πιστεύει ότι οι κρίσεις πανικού έχουν μειωθεί ή/και σταματήσει λόγω του ότι το άτομο έχει εγκαταλείψει μια κατάσταση που του προκαλούσε στρες. Στην πραγματικότητα, ακόμα και αν τα άτομα παρέμεναν σε μια κατάσταση που τους προκαλούσε άγχος, τα συμπτώματα πανικού πάλι θα υποχωρούσαν γρήγορα.

Όταν έχεις μια κρίση πανικού, δεν πρόκειται να πεθάνεις, να λιποθυμήσεις, να τρελαθείς ή να χάσεις τον έλεγχο του σώματος σου.

Ο κόσμος δεν πεθαίνει από κρίσεις πανικού, ούτε τρελαίνεται. Ο πανικός είναι ένας εξελικτικός μηχανισμός που έχει σχεδιαστεί για να σε βοηθήσει να επιβιώσεις σε επικίνδυνες καταστάσεις.

Οι κρίσεις πανικού συνεχίζουν να προκαλούν προβλήματα όταν φοβάσαι ότι θα έχεις κι άλλες κρίσεις και όταν αλλάξεις την συμπεριφορά σου προσπαθώντας να αποφύγεις επιπρόσθετες κρίσεις πανικού.

Διάβασε ακόμη – Για κάποιους άντρες και γυναίκες ο έρωτας θα είναι επικίνδυνος

Παραδείγματα αλλαγής συμπεριφοράς συμπεριλαμβάνουν τη διακοπή δημόσιας κυκλοφορίας, επειδή φοβάσαι ότι θα έχεις κρίση πανικού και δεν έχεις εξασκηθεί και επειδή καρδιοχτυπάς και σου δημιουργεί τον φόβο ότι θα έχεις επιπρόσθετη κρίση. Ο φόβος και η αποφυγή (καταστάσεων ή σωματικών αντιδράσεων) στέλνουν το μήνυμα στο σώμα σου ότι είσαι σε κίνδυνο και ότι θα νιώσεις ασφαλής μόνο με την αποφυγή. Αυτό σε οδηγεί σε ένα κύκλο αυξανόμενων κρίσεων πανικού και αποφυγής.

Όταν τα άτομα έχουν κρίση πανικού, τείνουν να δίνουν περισσότερη σημασία σε σωματικά συμπτώματα (παλμοί της καρδιάς) και αυτό φαίνεται να αυξάνει την πιθανότητα να συμβούν επιπρόσθετες κρίσεις.

Όταν παρακολουθείς τους παλμούς της καρδιάς σου ή άλλα συμπτώματα ολημερίς, στέλνεις το μήνυμα στο σώμα σου ότι είσαι ακόμα σε κίνδυνο και αυτό αυξάνει την πιθανότητα για επιπρόσθετες κρίσεις. Πολλά άτομα που έχουν κρίσεις πανικού, έχουν την εμπειρία επιπρόσθετων κρίσεων που έχουν προκληθεί από την παρατήρηση του σώματος τους, εφόσον αρχίζουν να φοβούνται ακόμα και μικρές αλλαγές στη φυσιολογία τους, όπως οι αυξημένοι παλμοί της καρδιάς τους. Για αυτό αν παρατηρήσεις τον εαυτό σου να το κάνει αυτό, στρέψε την προσοχή σου εξωτερικά με το να περιγράφεις αθόρυβα τον κόσμο γύρω σου. Φαντάσου ότι μιλάς με κάποιον στο τηλέφωνο και προσπαθείς να του ζωγραφίσεις μια νοητική εικόνα αυτών που βλέπεις. Χρησιμοποίησε λέξεις για να περιγράψεις χρώματα, σχήματα, υφές και άλλες πτυχές αυτών που βλέπεις. Αυτή η νοητική δραστηριότητα είναι ασυμβίβαστη με την εσωτερική παρακολούθηση και θα σε βοηθήσει να βγεις από τη συνήθεια της υπερβολικής παρακολούθησης του σώματος σου

Προκάλεσε επίφοβες σκέψεις για κρίσεις πανικού.

Αν δεν φοβάσαι τις κρίσεις πανικού, είναι λιγότερο πιθανόν να συνεχιστούν ή να δημιουργούν προβλήματα στη ζωή σου. Μπορείς να προκαλέσεις φόβους, όπως τον φόβο ότι παθαίνεις καρδιακή προσβολή και αντί αυτού να αναγνωρίσεις ορθά το λόγο που υφίσταται ο πανικός.

Ευχαριστίες στην Κλινική Ψυχολόγο, Έλενα Αριστοδήμου, τηλ.: 99779444, www.altiusmindinstitute.com, Facebook: Altius Mind Institute, Instagram:@altiusmindinstitute

Φωτογραφία: istock

Διάβασε ακόμη