Παρασκευή, 27 Μαΐου, 2022

Aυτά τα σημάδια δείχνουν ότι χρειάζεσαι περισσότερη πρωτεΐνη

Ποιο αντίκτυπο έχει η έλλειψη της στον οργανισμό σου.

Το σώμα έχει ανάγκη την πρωτεΐνη σχεδόν για τα πάντα. Είναι το βασικό συστατικό κάθε κυττάρου, είτε μιλάμε για το δέρμα, είτε για τα οστά, τα μαλλιά ή τους χόνδρους. Είναι, λοιπόν, σημαντικό να την προμηθεύουμε στον οργανισμό μας μέσω της διατροφής κάθε μέρα, ώστε να διευκολύνεται η διαδικασία επιδιόρθωσης των κυττάρων και παραγωγής νέων. Όταν κάποιος δεν παίρνει αρκετή πρωτεΐνη για αρκετό καιρό, οι επιπτώσεις γίνονται ορατές σε κάθε επίπεδο.

Γενικά η έλλειψη πρωτεΐνης δεν συναντάται συχνά στις χώρες του δυτικού κόσμου -όπου γίνεται υπερκατανάλωση κρέατος και άλλων πρωτεϊνούχων τροφών- στην περίπτωση όμως που ακολουθείς αυστηρή δίαιτα είναι πιθανό να μην παίρνεις όση χρειάζεσαι.

Η ποσότητα που χρειάζεται το σώμα του καθενός εξαρτάται από παράγοντες όπως το φύλο, η ηλικία, το σωματικό βάρος, το ύψος και το πόσο δραστήριος είναι. Ο γενικός κανόνας είναι ότι πρέπει να τρώμε 0,8 γραμμάρια πρωτεΐνης για κάθε κιλό του βάρους μας -κάτι που θεωρείται απολύτως εφικτό και αναμενόμενο για όποιον ακολουθεί μια ισορροπημένη διατροφή.

Αντιθέτως, όμως, άτομα με χρόνιες παθήσεις ή όσα ακολουθούν στερητικές δίαιτες είναι πιθανό να λαμβάνουν λιγότερη. Επίσης, όσοι ακολουθούν χορτοφαγική ή vegan διατροφή, πρέπει να είναι σίγουροι ότι το διαιτολόγιό τους περιλαμβάνει πολλές πηγές φυτικής πρωτεΐνης για να μην έχουν έλλειψη. Διαφορετικά, αναμένεται να παρουσιαστούν διάφορα φαινόμενα, όπως:

Θες να φας κάτι πρωτεϊνούχο

Πολλές φορές το σώμα μας ειδοποιεί για τις ελλείψεις που έχει, οδηγώντας μας στο… ψυγείο. Εάν ξαφνικά διαπιστώνεις ότι έχεις τρελή λαχτάρα για να φας σκέτο κοτόπουλο ή να φτιάξεις σούπα φακές μέσα στο καλοκαίρι, μην αγνοήσεις τα σημάδια και ικανοποίησε την όρεξή σου.

Θες να φας γλυκό

Η πρωτεΐνη (όπως και το λίπος) μεταβολίζονται με πιο αργούς ρυθμούς σε σχέση με τους υδατάνθρακες, γι’ αυτό εάν τρως κυρίως υδατάνθρακες και λιγότερο από τα άλλα δύο, χωνεύεις γρήγορα και αυξάνονται απότομα το επίπεδα του σακχάρου στο αίμα. Αυτό ακολουθείται από εξίσου απότομη πτώση των επιπέδων του σακχάρου, κάτι που προκαλεί την επιθυμία για κάτι γλυκό! Αντίθετα, τρώγοντας αρκετή πρωτεΐνη, μαζί με τους υδατάνθρακες, η διαδικασία της πέψης γίνεται πιο αργά και το σάκχαρο παραμένει σταθερό.

Έχεις λεπτά και εύθραυστα μαλλιά

Tα μαλλιά αποτελούνται κυρίως από κερατίνη, η οποία είναι μια μορφή πρωτεΐνης. Εάν δεν παίρνεις αρκετή για μεγάλο χρονικό διάστημα μπορεί να διαπιστώσεις ότι αρχίζουν να αδυνατίζουν ή ακόμα και να πέφτουν. Ο λόγος είναι ότι ο οργανισμός προσπαθεί να αξιοποιήσει τη μικρή ποσότητα πρωτεΐνης που διαθέτει για πιο σημαντικά πράγματα, στερώντας τη από όσα δεν έχουν και μεγάλη σημασία στην επιβίωση, όπως τα μαλλιά.

Νύχια που σπάνε και δερματικά προβλήματα

Η πρωτεΐνη είναι δομικό υλικό και των νυχιών αλλά και του δέρματος. Χωρίς αυτήν, τα νύχια αδυνατίζουν και στο δέρμα εμφανίζονται προβλήματα όπως ξηρότητα, εξανθήματα κ.λπ.

Αρρωσταίνεις συχνά

Το ανοσοποιητικό σύστημα χρειάζεται πρωτεΐνη για να παραμείνει ισχυρό και να λειτουργεί σωστά. Όταν υπάρχει έλλειψη είναι πιο πιθανό να “ηττηθεί” από τους ιούς και τα μικρόβια.

Νιώθεις συνέχεια κουρασμένη

Εάν δεν φας πρωτεΐνη μια μέρα ή ακόμα και δύο, δεν πρόκειται να νιώσεις εξάντληση -εφόσον έχεις πάρει αρκετές θερμίδες από άλλες τροφές. Όταν όμως αυτό γίνεται συστηματικά, είναι πιθανό ο οργανισμός να αρχίσει να στερεί την πρωτεΐνη από τους μυς για να την παρέχει στα ζωτικά όργανα, κάτι που θα σε κάνει να νιώθεις κουρασμένη και χωρείς ενέργεια.

Madame Figaro

Φωτογραφία: Thinkstock

Διάβασε ακόμη