Πέμπτη, 22 Φεβρουαρίου, 2024

Συναισθηματική – Πραγματική πείνα: Πώς θα τις ξεχωρίσεις;

Η διαιτολόγος – διατροφολόγος, Μαρία Παναγιώτου εξηγεί πώς να αναγνωρίζεις εάν πεινάς πραγματικά ή εάν ξεσπάς στο φαγητό για συναισθηματικούς λόγους.

Η πραγματική πείνα είναι η φυσιολογική  ανάγκη του οργανισμού για τροφή  και προκαλείται όταν το σώμα μας έχει ελλείψεις από θρεπτικά συστατικά και ενέργεια. Η βιολογική πείνα συνήθως εμφανίζεται 3- 4 ώρες μετά από το προηγούμενο γεύμα. Στο σώμα μας η πραγματική πείνα εκφράζεται με το γνωστό γουργούρισμα, με ενοχλήσεις στο στομάχι και σωματική αδυναμία.

Πώς θα αναγνωρίσεις τη συναισθηματική πείνα;

#1 Εάν έχεις συνδέσει την τροφή σου με κάποιο γεγονός, όπως το fast food μετά από ξενύχτι ,  ή την γλυκιά γεύση με τις ημέρες τις περιόδου σου, ή ακόμη και την κατανάλωση τροφής όταν παρακολουθείς τηλεόραση ή σινεμά, τότε πρόκειται για συναισθηματική πεινά.

Διάβασε ακόμη – Διατροφολόγος σου προτείνει 7 τρόπους για να διατηρήσεις το βάρος σου στις διακοπές

#2 Όταν οι επιθυμίες σου για κατανάλωση τροφής είναι συγκεκριμένες και έχουν όνομα. Για παράδειγμα, εάν θέλεις να καταναλώσεις τα πράσινα πατατάκια μιας συγκεκριμένης μάρκας, και νιώθεις ότι τίποτα άλλο δεν ικανοποιεί την ανάγκη σου για πρόσληψη φαγητού. Όταν υπάρχει πραγματική πεινά, το σώμα έχει ανάγκη από οτιδήποτε υπάρχει διαθέσιμο σε τροφή και ενεργεία.  

#3 Αν έχεις μόλις τελειώσει το μεσημεριανό σου γεύμα και θέλεις να καταναλώσεις αμέσως μετά κάτι άλλο, όπως ένα γλυκό.

#4 Όταν υπερκαταναλώνεις τροφές και τσιμπολογάς. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην έχεις το αίσθημα της πληρότητας και του κορεσμού και να ζητάς ολοένα και περισσότερα τρόφιμα.

#5 Αν μετά από μια δύσκολη ημέρα στην δουλειά, η ακόμα και σε περιόδους όπου αισθάνεσαι αγχωμένη ή πιεσμένη καταναλώνεις μεγάλες ποσότητες φαγητού χωρίς πραγματικά να τις έχεις ανάγκη νιώθεις ότι το φαγητό είναι η διέξοδός σου.

Τι μπορείς να κάνεις αν έχεις παρατηρήσει ότι τρέφεσαι συναισθηματικά;

#1 Να κρατήσεις ημερολόγιο καταγραφής τροφίμων και συναισθημάτων για τουλάχιστον δυο εβδομάδες. Έτσι θα καταλάβεις με ποιον τρόπο και κάτω από ποιες συνθήκες γίνεται η κατανάλωση της τροφής σου.

#2 Την επόμενη φορά που θα θέλεις να καταναλώσεις κάτι αυθόρμητα, άφησε το και κάνε ή σκέψου κάτι άλλο για 5 λεπτά.

#3 Εάν είσαι αγχωμένη ή στεναχωρημένη για κάτι  πάρε ένα αγαπημένο πρόσωπο τηλέφωνο, η ασχολήσου με κάτι άλλο. Μην ξεσπάσεις στο φαγητό.

#4 Σκέψου πριν πόση ώρα  κατανάλωσες το τελευταίο σου γεύμα και ποιο ήταν αυτό. Αν ήταν θερμιδικά και θρεπτικά ελλιπές, ίσως για αυτό να νιώθεις συντομότερα το αίσθημα της πείνας. Έτσι θα μπορείς να προσέξεις περισσότερο τα επόμενα σου γεύματα.

Αν οι άνθρωποι δεν συνδέαμε την τροφή με το συναίσθημα, τα πράγματα θα ήταν πολύ πιο απλά. Βεβαίως, είμαστε άνθρωποι και όχι ρομπότ και οφείλουμε να αναγνωρίζουμε τα συναισθήματα μας, να τα αποδεχόμαστε και να βρίσκουμε τρόπους να τα διαχειριστούμε χωρίς να εμπλέκουμε όμως τη διατροφή μας.

Ευχαριστίες στην Μαρία Παναγιώτου διαιτολόγο – διατροφολόγο από το Nutrihouse, τηλ.: 99150653, Facebook: Nutrihouse , Instagram: nutrihouse.cy.

Φωτογραφία: istock

Διάβασε ακόμη