Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου, 2022

Super kids: Όλα όσα πρέπει να ξέρεις για την διατροφή τους

Η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στο να μεγαλώσεις δυνατά και γερά παιδιά. Γι’ αυτό εκπαίδευσέ τα από μικρή ηλικία, ώστε να αποκτήσουν σωστές διατροφικές συνήθειες για το υπόλοιπο της ζωής τους.

Της Μαριάννας Χατζηβασιλείου

Βρεφική Ηλικία

Μέχρι 6 μηνών

Ο θηλασμός είναι μια πρωτόγνωρη εμπειρία για κάθε μητέρα. Το μητρικό γάλα περιέχει διάφορα συστατικά, που βοηθούν στην ανάπτυξη του παιδιού και είναι ιδανική τροφή κατά τους πρώτους 6 μήνες και καλύπτει όλες τις διατροφικές του ανάγκες. Όμως, σε περίπτωση που θα ακολουθήσεις κάποια φαρμακευτική αγωγή συστήνεται η διακοπή του θηλασμού και η εισαγωγή βρεφικού γάλακτος, πάντα σε συνεννόηση με τον παιδίατρο. Μετά τους 4 μήνες το πεπτικό του σύστημα πλέον μπορεί να χωνέψει κι άλλες τροφές εκτός από το γάλα. Τα πρώτα γεύματα πρέπει να περιλαμβάνουν διάφορες βρεφικές κρέμες, που μπορείς να παρασκευάσεις σπίτι σου, αλλά θα βρεις κι έτοιμες σε βαζάκια. Σιγά-σιγά θα αρχίσεις να εισάγεις στη διατροφή του φρούτα και λαχανικά.

Μετά τους 6 μήνες

Αν και σε αυτή την ηλικία στη διατροφή του εντάσσονται τροφές από όλες τις διατροφικές κατηγορίες, η βασική τροφή του παιδιού παραμένει το γάλα. Πλέον μπορεί να φάει σχεδόν από όλα τα φαγητά, φτάνει να είναι καλά μαγειρεμένα και πολτοποιημένα. Ζυμαρικά, ρύζι, πατάτες, λαχανικά, κρέας -χωρίς λίπος-, γαλακτοκομικά για παιδιά ανάμεσα σε άλλα, αποτελούν μέρος του διαιτολογίου του. Περίμενε μέχρι τους 12 μήνες να του δώσεις όσπρια και αυγό και απόφυγε τους ξηρούς καρπούς και τα γλυκά.

Νηπιακή Ηλικία

Το παιδί σου τώρα μπορεί να φάει τα πάντα κι έχει κι έχει τις δικές του διατροφικές προτιμήσεις. Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι απαραίτητα, γι’ αυτό φρόντισε τα δύο κύρια γεύματα της ημέρας -μεσημεριανό και βραδινό- να συνοδεύονται με σαλάτα, ενώ τα φρούτα είναι ένα καλό απογευματινό σνακ. Η χορτόσουπα είναι ιδανική -και εποχική- επιλογή αν στο παιδί σου δεν αρέσουν τα ωμά λαχανικά.

Το ψάρι βοηθά στην καλή λειτουργία του εγκεφάλου, ενώ οι πρωτεΐνες που έχει το κρέας είναι το ίδιο σημαντικές για την ανάπτυξη του παιδιού σου. Τα γλυκά είναι καλό να αποφεύγονται όσο γίνεται περισσότερο, όμως, αν θα δώσεις κάτι γλυκό στο παιδί σου, αυτό πρέπει να είναι σε μικρές ποσότητες και κατά προτίμηση κάτι που έφτιαξες εσύ και γνωρίζεις τα συστατικά.

Το πρωινό είναι το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας, αφού θα δώσει τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά και την απαιτούμενη ενέργεια μέχρι το μεσημέρι, ιδιαίτερα αν το παιδί πηγαίνει στο σχολείο. Γάλα με δημητριακά, φυσικός χυμός, σάντουιτς ή ψωμί με βούτυρο, μαρμελάδα και τυρί είναι μερικές καλές επιλογές. Επίσης, τα ενδιάμεσα σνακ είναι απαραίτητα στην καθημερινή διατροφική ρουτίνα του παιδιού, γιατί προσφέρουν σημαντικά θρεπτικά συστατικά, εφόσον είναι υγιεινά.

Tip: Δώσε ιδιαίτερη προσοχή στο μέγεθος της μερίδας που σερβίρεις στο παιδί σου. Χρησιμοποίησε μικρότερα σερβίτσια και άσε το να ελέγχει εκείνο το πόσο θα φάει, φτάνει να είναι ικανοποιητικό και να έχει χορτάσει. Μην ξεχνάς ότι τα παιδιά δεν πρέπει να τρώνε την ίδια ποσότητα με τους ενήλικες.

 Εύκολα και υγιεινά σνακ για το σχολείο

  • Μπάρες δημητριακών
  • Φρέσκα φρούτα
  • Σάντουιτς με διάφορα λαχανικά και πάστα ελιάς
  • Φρέσκος χυμός
  • Σπιτικό κέικ
  • Ψωμί με τυρί ή χαλλούμι
  • Αραβική πίτα ολικής άλεσης με αβοκάντο και κοτόπουλο σχάρας
  • Σταφιδόψωμο
  • Σπιτική τυρόπιτα/χαλλουμωτή

Φωτογραφίες: Unsplash

 

Διάβασε ακόμη