Σάββατο, 27 Νοεμβρίου, 2021

Σπλαχνικό λίπος: Tί είναι και ποιους κίνδυνους μπορεί να κρύβει

Η διαιτολόγος – διατροφολόγος, Μαρία Παναγιώτου εξηγεί τι είναι το σπλαχνικό λίπος και τι θα πρέπει να προσέξεις.

Η αυξημένη πρόσληψη θερμίδων αποθηκεύεται στο σώμα τις περισσότερες φόρες με την μορφή λίπους. Οι αποθήκες λίπους διαφέρουν μεταξύ τους  και επηρεάζουν με διάφορους τρόπους την υγειά του ατόμου.

Υπάρχουν 3 αποθήκες λίπους στο σώμα:

#1 Ενδομυϊκά – Το λίπος βρίσκεται διάσπαρτό στους μύες .

#2 Υποδόρια – Το λίπος αποθηκεύεται σε μια στρώση κάτω από το δέρμα, είναι το λίπος που μπορούμε να πιάσουμε.

#3 Σπλαχνικά –  Το λίπος που αποθηκεύεται εσωτερικά στο σώμα, στην κοιλιακή χώρα και περιβάλλει μαλακά όργανα όπως είναι  καρδιά, το πάγκρεας  και το συκώτι. Ο κύρια λειτουργεία του σπλαχνικού λίπους είναι να προστατεύει αυτά τα  εύθραυστα όργανα , έτσι ώστε να μην τραυματιστούν από εξωτερικούς παράγοντές.

Κίνδυνοι από την αύξηση του σπλαχνικού λίπους

Το αυξημένο κοιλιακό – σπλαχνικό λίπος αποτελεί σημαντικό παράγοντα κίνδυνου για εμφάνιση διαφόρων νοσημάτων και θα πρέπει να απασχολεί περισσότερο από κάθε τι τα άτομα που έχουν σκοπό την απώλεια βάρους.

Κάποια από τα νοσήματα που μπορεί να εμφανιστούν εξαιτίας του αυξημένου σπλαχνικού λίπους είναι: καρδιαγγειακές παθήσεις, υπέρταση, σακχαρώδης διαβήτης τύπου ΙI, καρκίνος του μαστού και του παχέος εντέρου.

Διάβασε ακόμη – Διατροφολόγος απαντά σε διάφορες πιθανές απορίες σου

Το αυξημένο εσωτερικό λίπος ως ένας ενεργός αδένας, σε πολύ αυξημένες συγκεντρώσεις  εκκρίνει  ουσίες όπως οι φλεγμονώδης κυτταροκίνες, οι οποίες φαίνεται να προκαλούν αύξηση του καρδιαγγειακού κίνδυνου καθώς και της εμφάνισής σακχαρώδους διαβήτη τύπου ΙΙ.

Γιατί γίνεται αποθήκευση λίπους στην κοιλιά;

To σπλαχνικό λίπος μπορεί να αυξηθεί για διάφορους λόγους.  Κάποιοι από αυτούς είναι η ηλικία, το φύλο, ο τρόπος ζωής, η διατροφή αλλά και τα γονίδια.

Πως μετριέται το  σπλαχνικό λίπος;

Υπάρχουν 3 τρόποι υπολογισμού του κοιλιακού λίπους.

#1 Λίπομέτρηση με επαγγελματικό ζυγό σε διαιτολογικό γραφείο.

#2 Μαγνητική τομογραφία (MRI), η οποία δεν αποτελεί συχνό τρόπο μέτρησης λόγω του ακριβού κόστους της διαδικασίας.

#3 Υπολογισμός της περιφέρειας μέσης του άτομού με μεζούρα περίπου 2 εκ. πάνω από τον αφαλό. Η περιφέρεια μέσης δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 80 εκ. στις γυναίκες και τα 94 εκ. στους άνδρες για να μειωθεί κάθε κίνδυνος που σχετίζεται με το σπλαχνικό λίπος.

Πως να μειώσεις το σπλαχνικό λίπος:

– Αύξησε την κατανάλωση Φυτικών ινών επιλέγοντας ψωμί και δημητριακά ολικής άλεσης,  και τροφές όπως το πλιγούρι και η κινόα αλλά και φρούτα και λαχανικά.

Απέφυγε την κατανάλωση κορεσμένων και trans λιπαρών οξέων (πατατάκια, τηγανιτά).

Μείωσε την κατανάλωση ζάχαρης καθώς και των επεξεργασμένων υδατανθράκων.

Επέλεξε πρωτεΐνες με χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπος όπως ψάρι ,κοτόπουλο, γαλοπούλα και αυγά.

– Προτίμησε τα πολυακόρεστα και μονοακόρεστα λιπαρά όπως το ελαιόλαδο και τους ανάλατους ξηρούς καρπούς.

– Ένταξε  στην ζωή σου την γυμναστική για τουλάχιστον 30 λεπτά την ήμερα, μέτριας  έντασης. Η συστηματική άσκηση έχει φανεί ότι μπορεί να μειώσει το σπλαχνικό λίπος περισσότερο σε σχέση με το υποδόριο. 

Ευχαριστίες στην Μαρία Παναγιώτου διαιτολόγο – διατροφολόγο από το Nutrihouse, τηλ.: 99150653, Facebook: Nutrihouse, Instagram: nutrihouse.cy.

Φωτογραφία: istock

Διάβασε ακόμη