Δευτέρα, 6 Φεβρουαρίου, 2023

Social media: 5 tips από τον ψυχολόγο για να μην σου ελέγχουν τη ζωή

Ο συμβουλευτικός ψυχολόγος, βιοσυντονιστής και ομιλητής έμπνευσης, Γιάννης Μιχαήλ, μας μιλά για το πώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζουν τη ζωή μας.  

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πλέον κατέχουν μια από τις σημαντικότερες προτεραιότητες στις ζωές μας και για τους περισσότερους και με ένα εθιστικό τρόπο έχουν εισβάλει και παραμένουν στις ζωές μας.

Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς, πόσο διαφορετική θα ήταν η εμπειρία μας, εάν η πανδημία μάς είχε χτυπήσει στην προ Facebook, WhatsApp, Instagram και Zoom εποχή. Θα είχαμε βιώσει την απομόνωση με πολύ πιο άμεσο τρόπο, χωρίς πρόσβαση σε τεχνολογία και τις εφαρμογές, οι οποίες επέτρεψαν στους περισσότερους από εμάς να κρατήσουμε επαφή με υποστηρικτικά δίκτυα.

Διάβασε ακόμη – Η δύναμη της καλοσύνης: Πώς μπορεί να αλλάξει τη ζωή σου, σύμφωνα με τον ψυχολόγο

Έχουν γραφτεί πολλά για την αρνητική επίδραση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ιδιαίτερα αναφορικά με τον χρόνο που τους αφιερώνουμε, και τον ψυχολογικό αντίκτυπο που μπορεί να έχουν.

Επίσης, οι έρευνες δείχνουν ότι οποιοδήποτε είδος σύγκρισης στα κοινωνικά μέσα, ανεξάρτητα από το αν νιώθουμε καλύτεροι ή χειρότεροι από τους συνανθρώπους μας, των οποίων τις δημοσιεύσεις βλέπουμε, μπορεί να έχει μεγάλη αρνητική επίδραση και να οδηγήσει σε συμπτώματα άμεσα συνδεδεμένα με την κατάθλιψη.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συνεχίζουν να ελέγχουν το περισσότερο από τον χρόνο μας, και προωθούν την ζήλια και το αρνητικό ανταγωνιστικό πνεύμα. Αυτή η εξάρτηση δημιουργεί λάθος αντιλήψεις για το βάρος μας, την εξωτερικής μας εμφάνισης και τις σχέσεις μας.

Αναλάβετε τον έλεγχο του εαυτού σας προς τον διαδικτυακό σας κόσμο και της αρνητικής επίδρασης που έχει στον ψυχικό σας κόσμο. Μπορεί να είναι δύσκολο να αποσυνδεθείς όπως και να ξέρεις πώς να συμπεριφερθείς διαδικτυακά.

Σκέφτεσαι πως να πιάσεις πιο πολλά likes και αν πρέπει να κάνεις περισσότερες ή λιγότερες αναρτήσεις. Η φωτογραφία που έχω βάλει είναι η σωστή;  Γιατί ο άλλος ή η άλλη έχει πιο πολλά likes και followers από μένα; Όλα αυτά γυρίζουν στο μυαλό και δημιουργούν άγχος και αρνητικές συναισθηματικές καταστάσεις οι οποίες πρέπει να ελεγχθούν όσο είναι νωρίς.

Παρόλες τις αρνητικές επιδράσεις του διαδικτύου, μπορείς όμως να μάθεις να χτίζεις μια θετική σχέση με τον διαδικτυακό κόσμο με τους πιο κάτω τρόπους:

1. Το διαδίκτυο δεν είναι ο πραγματικός κόσμος.

Μην βλέπετε τις αναρτήσεις των γύρω σας, καθότι δεν είναι πάντοτε η αληθινή τους εικόνα και ζωή.

2. Μείνε μακριά από το διαδίκτυο για μία ώρα μόλις ξυπνήσετε και πριν κοιμηθείτε

Πέρασε τα 60 πρώτα ή τελευταία λεπτά της ημέρας συνδεδεμένη με τον εαυτό σου, παρά με τον διαδικτυακό κόσμο. Κάνε γυμναστική, πάρε το ημερολόγιο σου και καταγράψε τις σκέψεις, τους στόχους και τους λόγους που αισθάνεσαι ευγνώμων.

3. Κάντε ψηφιακή αποτοξίνωση

Εσείς οι ίδιοι έχετε τον έλεγχο της ζωής σας και του χρόνου που είστε διατεθειμένοι να  περνάτε στο διαδίκτυο. Μπορείτε να αποσυνδεθείτε όποτε εσείς επιθυμείτε.

4. Μειώσαι τον χρόνο που περνάς στο διαδίκτυο

Βάλτε ένα χρονικό όριο ως προς τον χρόνο που περνάτε στο διαδίκτυο. Αλλιώς, μπορείτε πολύ εύκολα να ξεφύγεται και να παρασυρθείτε με τις ώρες τις οποίες μπορείτε να αξιοποιήσετε σε άλλα θετικά πράγματα, χωρίς να νιώθετε ότι σπαταλάτε τον πολύτικό σας χρόνο άσκοπα.

5. Τα likes ή οι ακόλουθοί σας δεν αντικατοπτρίζουν την αξία σας

Το πόσα likes έχουν οι άλλοι δεν ισοδυναμεί και με την αξία τους και τους κάνει καλύτερους, αν και δυστυχώς έχει δημιουργηθεί αυτή η εικόνα στους χρήστες του instagram, facebook και άλλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Ο καθένας μας είναι ικανός και δεν πρέπει να γίνονται συγκρίσεις, για αποφυγή πρόκλησης αρνητικών συναισθημάτων όπως και η κατάθλιψη.

Το πρωινό αντί να σερφάρεις στο διαδίκτυο, ξεκίνησε να καταγράφεις τους καθημερινούς στόχους, τις 5 απλές πράξεις καλοσύνης και ευγνωμοσύνης που θα σε κάνουν να αισθανθείς υπέροχα.

Το RepaintyourLife Journal, μπορείς να το βρείς από το θεραπευτικό μας κέντρο και στην ιστοσελίδα https://yiannismichael.com/journal/.

Διάβασε ακόμη