Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024

Mary Katrantzou: Η παγκοσμίως γνωστή σχεδιάστρια αποκλειστικά στη Madame Figaro

Σε μερικά μόνο χρόνια κατάφερε να αφήσει το δικό της αποτύπωμα στο χώρο της μόδας. Η Mary Katrantzou, μια από τις πιο επιδραστικές fashion designers παγκοσμίως, μιλά αποκλειστικά στη Μadame Figaro.

Της Νικόλ Ζένιου

Με το που έκανε την εμφάνισή της, συνεπήρε τον κόσμο της μόδας με τα ιδιαίτερα prints της. Σπούδασε αρχιτεκτονική στη Νέα Υόρκη και συνέχισε τις σπουδές της στο Central Saint Martins στο Λονδίνο, όπου ασχολήθηκε με τη μόδα και το σχεδιασμό υφασμάτων. Στο σόου των αποφοίτων οι δημιουργίες της έκλεψαν τις εντυπώσεις, και την ίδια χρονιά έκανε το ντεμπούτο της στην Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου. Κάπως έτσι η Mary Katrantzou μπήκε στο χάρτη της παγκόσμιας μόδας.

Ξεκινώντας σε μια εποχή που όλοι υποτιμούσαν τις ψηφιακές εκτυπώσεις, πολύ σύντομα καθιερώθηκε με το καινοτόμο όραμά της ως η βασίλισσα των prints. Όμως οι επιτυχίες της δεν περιορίζονται μόνο στα καλειδοσκοπικά ψηφιακά της μοτίβα, που αποτελούν έργα τέχνης. Εδώ και 12 χρόνια παρουσιάζει τις συλλογές της στο London Fashion Week και έχει στο ενεργητικό της συνεργασίες με διάσημα brand και κορυφαίες διακρίσεις, όπως το βραβείο Swiss Textiles το 2010 στη Ζυρίχη. Επίσης, δημιουργίες της φορέθηκαν από τις πιο δυναμικές και επιδραστικές γυναίκες του πλανήτη, όπως η Beyoncé, η Michelle Obama και η Adele. Πέρσι παρουσίασε την πρώτη της couture συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2020 σε ένα υπερθέαμα στο ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο, για να ακολουθήσει η συνεργασία της με τον εμβληματικό οίκο Bulgari. Αναμφίβολα η Ελληνίδα σχεδιάστρια με έδρα το Λονδίνο είναι από τους δημιουργούς που πέτυχαν να αποτυπώσουν στη μόδα τη δική τους ξεχωριστή οπτική.

Πότε αποφάσισες πώς τα prints θα ήταν η αισθητική που ήθελες να εξερευνήσεις;

Όταν λάνσαρα το brand μου, το 2008, ο μινιμαλισμός βρισκόταν στο επίκεντρο της βιομηχανίας της μόδας. Εγώ επιθυμούσα να διαγράψω τη δική μου πορεία και διαπίστωσα πως βρήκα τη φωνή μου μέσα από την οπτική γλώσσα των prints και των έντονων χρωμάτων. Ήταν κάτι πολύ καινούριο εκείνη την εποχή, οπότε δουλέψαμε με την ψηφιακή τεχνολογία που υπήρχε τότε. Τα prints μου επέτρεψαν να δημιουργήσω δυνατότητες εκεί όπου δεν υπήρχαν και να φτιάξω μια οπτική γλώσσα η οποία είναι χαρακτηριστικό στοιχείο της δουλειάς μου σήμερα. Στην αρχή το print ήταν τόσο καθοριστικό όσο ένα κόψιμο ή ένα ντραπέ. Τώρα παίζει καθοριστικό ρόλο σε μια συλλογή όπου η εικόνα είναι πολύ σημαντική για τη διήγηση και την επικοινωνία μιας ιδέας.

Τι είναι αυτό που καθορίζει τη δημιουργική σου διαδικασία;

Πάντα στοχεύω στο να δημιουργώ μια ιστορία που να μπορεί να ξεπερνά τα όρια της φαντασίας. Αυτό που καθιστά τη μόδα διαχρονική είναι η ικανότητα να σχεδιάζεις με συνέπεια, αλλά και πρωτοτυπία. Κάθε κομμάτι αφορά το φιλτράρισμα της ομορφιάς μέσω του σχεδιασμού και τη δημιουργία ενός κόσμου που μπορεί να γίνει το μέσο επικοινωνίας της αισθητικής ενός ατόμου. Πάντα θέλω να αμφισβητώ τα όρια της φαντασίας και αυτό που θεωρείται επιθυμητό στη μόδα. Μου αρέσει να βασίζομαι στις προηγούμενες εμπειρίες μου και να δημιουργώ μια μοναδική ιστορία.

 

Πόσο έχει αλλάξει η πανδημία τη δημιουργική σου διαδικασία; 

Η πανδημία έδωσε σε όλους την ευκαιρία να κάνουν έναν επαναπροσδιορισμό, και αυτό άλλαξε σίγουρα τη δημιουργικήδιαδικασία για μένα. Αισθάνθηκα πως δεν είναι σωστό πλέον να παράγουμε πολλές συλλογές κάθε χρόνο. Θέλω πίσω από την κάθε συλλογή μου να υπάρχει ένα ουσιαστικό μήνυμα. Έτσι, για τη συλλογή υψηλής ραπτικής που παρουσίασα στο Σούνιο συνεργαστήκαμε με το σύλλογο Ελπίδα. Η επίδειξη ήταν φιλανθρωπική και πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του εορτασμού των 30 χρόνων του συλλόγου. Αυτή τη χρονιά δουλέψαμε πάνω σε μια σειρά από projects σε συνεργασία με τον οίκο Bulgari, όπως ή capsule συλλογή με αξεσουάρ και η συλλογή με τα αρώματα. Αυτός ο τρόπος δημιουργίας, σε πιο αργούς ρυθμούς, έχει επαναφέρει τη χαρά στη διαδικασία του σχεδιασμού, που με τη σειρά του μου επιτρέπει, μαζί με άλλους σχεδιαστές, να παράγουμε πιο βιώσιμα.

Μίλησέ μου για τη συλλογή Bulgari: Serpenti through the eyes of Mary Katrantzou. Πώς εμπνευστήκατε το clutch bagκόσμημα (minaudière);

Η έμπνευση πίσω από το Serpenti Metamorphosis Minaudière προήλθε από το ρολόι Serpenti του 1968. Σχεδιάστηκε ως αναπαραγωγή του, συμπεριλαμβανομένου και του τρόπου που ανοίγει, με την πίεση της γλώσσας του. Ήθελα να φέρω το εμβληματικό κεφάλι Serpenti στο επίκεντρο του σχεδιασμού και να χρησιμοποιήσω το σχήμα του για να καθορίσω τη σιλουέτα του.

Η τσάντα – minaudière να υποθέσω πως περιλαμβάνεται στα αγαπημένα σου κομμάτια που έχεις δημιουργήσει;

Ναι, ακριβώς, η τσάντα Serpenti Metamorphosis Minaudière είναι ένα από τα αγαπημένα μου κομμάτια από τη συλλογή για τον οίκο Βulgari. Πριν δημιουργήσω το συγκεκριμένο κομμάτι, επισκέφθηκα το ιστορικό αρχείο του οίκου στη Ρώμη και είδα όλα τα εκπληκτικά κοσμήματα και αξεσουάρ των τελευταίων δεκαετιών. Μόλις είδα το Harlequin ρολόι του 1968, ήξερα αμέσως ότι ήθελα να το μεταφράσω σε ένα minaudière και να φέρω το κεφάλι φιδιού του Serpenti στο επίκεντρο του σχεδιασμού.

Η πρόσφατη συνεργασία σου με τον οίκο αφορά μια νέα εκδοχή του Omnia, του γνωστού αρώματος του οίκου Bulgari. Πώς μία σχεδιάστρια προσεγγίζει τον κόσμο της αρωματοποιίας;

Συνεργάστηκα στενά με τον αρωματοποιό Alberto Morillas, που πραγματικά με μύησε στον κόσμο της αρωματοποιίας. Εφόσον το άρωμα θα κυκλοφορούσε σε μια περίοδο αβεβαιότητας, συμφωνήσαμε πώς θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα αισιόδοξο, χαρούμενο και πολύχρωμο άρωμα. Πιστεύω πως οι πιο ουσιαστικές απολαύσεις της ζωής βρίσκονται σε ένα τεράστιο μπουκέτο με λουλούδια, στη μυρωδιά ενός λουλουδιού που έχει μόλις ανθίσει και στη χαρά των χρωμάτων. Ο ήλιος, το ουράνιο τόξο και το αναζωογονητικό άρωμα των λουλουδιών αποτέλεσαν τη βάση και την έμπνευση για τη δημιουργία του αρώματος. Γενικά πιστεύω πως υπάρχει μια δυνατή σύνδεση μεταξύ της μόδας και της αρωματοποιίας. Ενώ διεγείρουν δύο διαφορετικές αισθητηριακές διαστάσεις, και οι δύο έχουν την ικανότητα να προκαλέσουν έντονα συναισθήματα και αναμνήσεις που μπορεί να συνδέονται με ένα συγκεκριμένο φόρεμα, με ένα ύφασμα ή μια μυρωδιά.

Για τη δημιουργία του αρώματος άντλησες έμπνευση από τα παιδικά σου χρόνια και τα καλοκαίρια στην Ελλάδα;

Για το άρωμα, ο Alberto μου ζήτησε να σκεφτώ τις αγαπημένες μου μυρωδιές και αμέσως θυμήθηκα τα καλοκαίρια των παιδικών μου χρόνων στην Ελλάδα. Ο Alberto πήρε το αγαπημένο μου λουλούδι, τη γαρδένια, και το ανάμειξε με νότες από μανταρίνι και φύλλα συκιάς. Όταν ήμουνα μικρή, είχαμε μια υπέροχη γαρδένια στον κήπο και η μαμά μου πάντα μας έκοβε φρέσκα άνθη και τα έβαζε στο κομοδίνο μας. Είναι η πρώτη μυρωδιά που θυμάμαι να με συνοδεύει πριν κοιμηθώ.

Η ελληνική σου ταυτότητα και κληρονομιά αποτυπώνεται στις συλλογές σου;

Πιστεύω πώς ένα μεγάλο κομμάτι της ταυτότητάς μου βρίσκεται σε κάθε συλλογή. Η πρώτη μου συλλογή υψηλής ραπτικής παρουσιάστηκε στο Σούνιο, στην Ελλάδα. Ήταν μια πολύ σημαντική στιγμή, με ολόκληρη τη συλλογή να είναι εμπνευσμένη από τις ιδέες που γεννήθηκαν στην αρχαία Ελλάδα, όπως εκείνες του φιλόσοφου Σωκράτη.

Από τη μέχρι σήμερα πορεία σου στη μόδα, ποια στιγμή θεωρείς πως αποτέλεσε ορόσημο ζωής; 

Η πρώτη μου επίδειξη υψηλής ραπτικής. Το να μπορέσω να πραγματοποιήσω ένα σόου σε ένα ναό που μετρά πάνω από 2000 χρόνια ζωής, ο οποίος δεν έχει χρησιμοποιηθεί ποτέ ξανά, είναι κάτι που ονειρευόμουν από μικρή. Το να φέρω τη μόδα πίσω στο σπίτι μου, την Ελλάδα, ήταν μια στιγμή που άλλαξε τα πάντα. Με έκανε να συνειδητοποιήσω ότι η υψηλή ραπτική είναι ο πιο όμορφος τρόπος να δουλεύεις και θα ήθελα να συνεχίσω να δημιουργώ με αυτόν το μαγικό τρόπο. Επίσης, εκτός από το γεγονός ότι η συλλογή μου παρουσιάστηκε στη χώρα μου, η όλη εμπειρία ήταν μια γιορτή για την ελληνική κληρονομιά, την ιστορία και την κουλτούρα.

Ποιο είναι το επόμενο βήμα του brand Mary Katrantzou;

Τώρα ασχολούμαστε με μια σειρά από συναρπαστικά projects. Επίσης, μόλις λανσάραμε τη δεύτερη σειρά της συλλογής Mary-Mare, η οποία είναι μια capsule συλλογή ρούχων και αξεσουάρ, που αποτελείται από seasonless δημιουργίες, τα οποία παρουσιάζονται καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Είναι ήδη διαθέσιμη και περιλαμβάνει υπέροχα καλοκαιρινά κομμάτια.

Από πού άντλησες έμπνευση για τα χρώματα της καλοκαιρινής συλλογής;

Τα prints και τα χρώματα αυτό το καλοκαίρι έχουν να κάνουν με τα αγαπημένα μου στοιχεία που ξεχώρισα μέσα από όλες τις συλλογές που δημιούργησα αυτά τα 12 χρόνια. Η ιδέα του να επαναφέρω τις πιο εμβληματικές στιγμές του brand Mary Katrantzou είναι η φιλοσοφία πίσω από αυτή τη συλλογή, που θα είναι διαθέσιμη όλο το χρόνο. Υπάρχουν κάποια χαρακτηριστικά στοιχεία, όπως πανέμορφα ψηφιακά φλοράλ μοτίβα σε πλούσια ηλιοβασιλέματα, αποχρώσεις της ζούγκλας και μια εκδοχή του χαρακτηριστικού signature print του brand, του «paint by numbers».

Ποια υφάσματα θεωρείς ιδανικά για τις ηλιόλουστες μέρες του καλοκαιριού στην Κύπρο και στην Ελλάδα;

Για τις ατέλειωτες ώρες στον ήλιο λατρεύω τα βαμβακερά και τα λινά. Υπάρχουν πολλά κομμάτια στη νέα συλλογή Mary-Mare Season 2 που διατίθενται σε αυτά τα δύο υφάσματα και είναι ιδανικά για τις διακοπές στα νησιά.

Δες επιλογές από τη νέα συλλογή στην gallery που ακολουθεί:

H συνέντευξη δημοσιευθήκε στο τεύχος 187 Madame Figaro Kαλοκαίρι 2021.

Διάβασε ακόμη