Δευτέρα, 24 Ιουνίου, 2024

9+1 λόγοι που δεν μπορείς να προχωρήσεις μετά τον χωρισμό

Εάν μάλιστα δεν ήταν δική σου απόφαση, είναι ακόμα δυσκολότερος να τον αποδεχτείς.

Ο χωρισμός είναι ένα από τα πιο τραυματικά πράγματα που μπορεί να συμβούν στην ενήλικη ζωή μας. Αλλά εξακολουθούμε να ξεκινάμε νέες σχέσεις, γιατί η ανταμοιβή αξίζει τον κόπο παρά το ρίσκο.

Ποιοι είναι οι λόγοι που δεν μπορείς να αφήσεις μια σχέση και να προχωρήσεις, ακόμα κι αν ήταν εντελώς λάθος για σένα εξαρχής; Η Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια Βίκυ Κουτά μας εξηγεί.

#1. Είσαι μόνη ή φοβάσαι να μείνεις μόνη

Μερικά άτομα δυσκολεύονται πολύ να μείνουν μόνοι με τον εαυτό τους και να μην έχουν τη συντροφιά ενός σημαντικού άλλου. Αντί να σκέφτεσαι κάποιον που δεν σου ταιριάζει, επικεντρώσου στον εαυτό σου. Ξαναβρες τα χόμπι που συνήθιζες να κάνεις, φρόντισε να κάνεις κάτι που σε κάνει χαρούμενη και έλα ξανά σε επαφή με φίλους που δεν έχεις δει εδώ και καιρό. Είναι πολύ καλύτερο να είσαι single, παρά να είσαι με το λάθος άτομο.

Επιπλέον, πολλοί άνθρωποι φοβούνται να μείνουν μόνοι, κάτι που κάνει την προσκόλλησή σου σε μια προηγούμενη σχέση ακόμα πιο έντονη. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι τα άτομα που δεν τους αρέσει να είναι μόνοι, σκέφτονται με πολύ μεγαλύτερη ένταση τον πρώην σύντροφό τους.

Τέλος, έρευνα από το London School of Economics διαπίστωσε ότι το κλειδί για την ευτυχία δεν βρίσκεται στον πλούτο, αλλά στην καλή ψυχική υγεία και τις φιλίες. Χωρίς σχέσεις, νιώθουμε μοναξιά, η οποία στη συνέχεια μπορεί να εξελιχθεί σε κατάθλιψη και άγχος.

#2. Έχασες την αυτοπεποίθησή σου

Αν ήσουν με κάποιον που σου φέρθηκε άσχημα, η αυτοπεποίθησή σου μπορεί να επηρεάστηκε αρκετά όσο ήσασταν μαζί. Μερικές φορές όταν βρεθείς σε λάθος σχέση, η αυτοπεποίθησή σου μειώνεται, ειδικά αν ο σύντροφός σου σε απογοήτευσε ή δεν εκτίμησε το καταπληκτικό άτομο που είσαι.

Πιθανότατα κάποια βαθιά ψυχολογικά σημάδια παραμένουν εάν η σχέση ήταν τοξική, επειδή η καταχρηστική συμπεριφορά κατατρώει την αυτοεκτίμησή σου με την πάροδο του χρόνου. Αυτό σημαίνει ότι όταν ξεκινάς τη διαδικασία θεραπείας μετά από μια τοξική σχέση, όχι μόνο αντιμετωπίζεις την απώλεια, αλλά αντιμετωπίζεις και θέματα αυτοπεποίθησης και εμπιστοσύνης.

#3. Δεν έχεις την ενέργεια να προχωρήσεις

Οι τοξικές σχέσεις απαιτούν επίσης συχνά περισσότερη ενέργεια και χρόνο από μια υγιή, κάτι που μπορεί επίσης να κάνει πιο δύσκολο το να προχωρήσεις. Όσο περισσότερη προσπάθεια καταβάλλεις για κάτι, τόσο πιο δύσκολο είναι να αποδεχτείς ότι δεν λειτουργεί.

Μπορεί να είναι οδυνηρό να αποδεχτείς ότι όλη η ενέργεια και ο χρόνος που επένδυσες ήταν ανώφελος. Πραγματικά η μετάβαση από μια καταχρηστική σχέση μπορεί να σε κάνει να νιώσεις ότι έχασες μήνες ή χρόνια από τη ζωή σου, κάτι που είναι δύσκολο να αποδεχτείς.

#4. Νιώθεις άσχημα που δεν κατάφερες να αλλάξεις τον πρώην σου

Τα άτομα με ενσυναίσθηση έχουν ιδιαίτερη δυσκολία να εγκαταλείψουν τη σχέση όταν αισθάνονται ότι το άλλο άτομο χρειάζεται βοήθεια. Μπορεί δυσκολεύεσαι να αποδεχτείς ότι δεν κατάφερες να “διορθώσεις” κάποιον και ότι η αλλαγή είναι δική του ευθύνη και όχι δική σου. Πολλές φορές σε μία τοξική σχέση, καταλήγεις να βλέπεις τον πρώην σου ως θύμα και όχι ως θύτη, ειδικά αν είχε μια κακή ανατροφή ή προβλήματα ψυχικής υγείας.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, αυτό μπορεί να σε οδηγήσει να νιώθεις ενοχές επειδή δεν “έσωσες” τον σύντροφό σου, κάτι που δυσκολεύει τη διαδικασία επούλωσης.

#5. Έχεις εθιστεί

Οι μη υγιείς σχέσεις συχνά σε κάνουν να νιώθεις σαν να είσαι στην κορυφή του κόσμου και την αμέσως επόμενη να νιώθεις ασήμαντη κι ανεπαρκής. Αυτό το συναισθηματικό rollercoaster, προκαλεί ένα δυνατό μείγμα ορμονών, όπως η ντοπαμίνη και η οξυτοκίνη (η ορμόνη της αγάπης), που προκαλεί εθισμό. Οι τοξικές σχέσεις είναι “εθιστικές”, γιατί χαρακτηρίζονται από υπερβολικές συμπεριφορές, κάνοντας τη σχέση να φαίνεται τέλεια ή μαγική. Μετά τον χωρισμό, είναι φυσιολογικό να θέλεις αυτήν τη μαγεία και αυτό το κάνει ακόμη πιο δύσκολο να προχωρήσεις.

#6. Έχεις εξιδανικεύσει τη σχέση

Εν μέσω ενός χωρισμού, είναι πιθανό να εστιάσεις μόνο στις καλές στιγμές που περάσατε μαζί. Οι σχέσεις είναι περίπλοκες και μερικές φορές όταν είμαστε λυπημένοι, θέλουμε να ξεχάσουμε τα προβλήματα και να δούμε τη σχέση μέσα από ροζ γυαλιά.

Εάν έχεις εξιδανικεύσει τη σχέσεις σου πιθανόν να υπάρχουν ανεπίλυτα τραύματα από την παιδική σου ηλικία ή την εφηβεία. Χρειάζεται να εξερευνήσεις όλα όσα σε πλήγωσαν για να δεις αλλιώς τα πράγματα.

Διάβασε ακόμη – Το χαρακτηριστικό που αποκαλύπτει ότι ο σύντροφός σου είναι ψεύτης

Επίσης, θα πρέπει να κατανοήσεις ότι κανείς δεν είναι τέλειος. Το κλειδί για να ξεπεράσει κάποιος την τάση της εξιδανίκευσης είναι να αποδεχτεί το γεγονός ότι είμαστε πολύπλοκα όντα, με πολλά θετικά και αρνητικά στοιχεία τα οποία συνυπάρχουν την ίδια στιγμή σε ένα άτομο.

#7. Δεν έχεις μάθει να αφήνεις τα πράγματα να τελειώνουν

Το να μάθεις να αποδέχεσαι τις καταστάσεις είναι ένα από τα πιο σημαντικά βήματα που πρέπει να κάνεις για να ανακουφιστείς από μια σχέση, ειδικά αν ήταν τοξική. Σκέψου τι μπορείς να αφαιρέσεις από την κατάσταση. Αν και μπορεί να είναι δύσκολο στην αρχή, όσο περισσότερη αυτο-συμπόνια δείχνεις και όσο περισσότερο κατανοείς τα πράγματα τόσο πιο εύκολη θα γίνει αυτή η διαδικασία.

#8. Ψάχνεις για εξηγήσεις που δεν σου αρκούν

Η αλήθεια είναι ότι όταν κάποιος σε πληγώνει, δεν πρόκειται να σου αρέσει κανένας από τους λόγους που εξηγούν γιατί συνέβη. Επομένως, το να προσπαθείς να βρεις εξηγήσεις δεν πρόκειται να σε βοηθήσει μακροπρόθεσμα.

Διάβασε ακόμη – 99+1 ερωτήσεις για να γνωρίσεις κάποιον πραγματικά

Επίσης, πολλοί συνεχίζουν να μηρυκάζουν μια κατάσταση για να προσπαθήσουν να βρουν μια λύση ή αναζητούν την επιβεβαίωση από τους άλλους, εάν νιώθουν θύματα.

Μελέτη διαπίστωσε ότι η απόρριψη συνδέεται συχνά με τον μηρυκασμό ή τη διαρκή σκέψη για έναν πρώην σύντροφο. Ο μηρυκασμός συνδέεται με αγχώδεις διαταραχές και κατάθλιψη, και μπορεί να εμποδίσει τους ανθρώπους να αναγνωρίσουν και να αντιμετωπίσουν τα συναισθήματά τους, καθώς προσηλώνονται στην κατάσταση αντί στην κατανόηση των συναισθημάτων που τους προκαλεί η κατάσταση.

#9. Θλίβεσαι για τις δυνατότητες της σχέσης

Πολύ συχνά θρηνούμε για τις δυνατότητες που είχε η προηγούμενη σχέση. Οι ανεκπλήρωτες ελπίδες, τα σχέδια που κάνατε μαζί και που ποτέ δεν έγιναν, τα όνειρα… Αυτό το συναίσθημα είναι έντονο ακόμα κι αν δεν έχεις συνειδητή επίγνωση, αλλά οι σκέψεις έρχονται υποσυνείδητα. 

#10. Ο πόνος είναι για σένα ασφάλεια

Αν έχεις μεγαλώσει μέσα σε ένα οικογενειακό περιβάλλον όπου η σχέση των γονιών σου ήταν δυσλειτουργική, ίσως είναι δύσκολο να μην επαναλάβεις και στη δική σου σχέση το ίδιο “μοτίβο”. Όσο κι αν ακούγεται τραβηγμένο, τείνουμε να επιλέγουμε αυτό που μας είναι περισσότερο οικείο και γνώριμο, ακόμα κι αν πρόκειται για μια αντικειμενικά λάθος επιλογή.

Πηγή: shape.gr

Φωτογραφία: istock

Διάβασε ακόμη