Παρασκευή, 27 Ιανουαρίου, 2023

8 συμβουλές για να εργάζεσαι χωρίς άγχος

Η ψυχολόγος – ψυχοθεραπεύτρια, Κωνσταντίνα Χρίστου εξηγεί πως μπορείς να απαλλαγείς από το εργασιακό άγχος σε οποιοδήποτε τομέα κι αν βρίσκεσαι.

Δυστυχώς η ζωή μας σήμερα περιβάλλεται από το άγχος και την πίεση.

Αίτια Άγχους

Το άγχος μπορεί να δημιουργηθεί από προσωπικούς, οικογενειακούς, κοινωνικούς και εργασιακούς λόγους.

Για την πλειονότητα των ανθρώπων η εργασία και το εργασιακό περιβάλλον αποτελούν μέσο και πεδίο προόδου. Επίσης, επειδή είναι ένα είδος απόδειξης μιας ανελικτικής σταδιοδρομίας και καταξίωσης, πολλοί είναι αυτοί που παρουσιάζουν άγχος στην εργασία. 

Αποτελέσματα του Άγχους

Το άγχος δημιουργεί συναισθήματα άρνησης, απαισιοδοξίας και κατάθλιψης. Επίσης, μπορεί να κλονίσει την αυτοπεποίθηση κάποιου, να τον κάνει εσωστρεφή και να τον εμποδίσει από το να εκφράζεται. Μπορεί να βοηθήσει να αναπτυχθούν ανησυχίες και φοβίες. Το άγχος οδηγεί στην απορρύθμιση του εργαζομένου με συνέπεια να έχει οργανικές, πνευματικές και ψυχικές εκδηλώσεις, καθώς και να μειώσει την εργασιακή απόδοση.

Στρεσογόνοι παράγοντες για εργαζόμενους Επιχειρήσεων ή Οργανισμών

  • Διάφορες αλλαγές στην οργάνωση, στη δομή, στους στόχους ή στους κανονισμούς της επιχείρησης, μπορεί να προκαλέσουν άγχος. Οι εργαζόμενοι μπορεί να φοβούνται για πιθανές αρνητικές επιπτώσεις ή να δυσκολεύονται στην προσαρμογή της νέας κατάστασης.
  • Η έλλειψη ενημέρωσης των εργαζομένων από τη Διεύθυνση γεννά την αίσθηση της απομόνωσης και της αδιαφορίας. Επίσης προκαλεί και διαφορετική αντίληψη στον κάθε εργαζόμενο για τους σκοπούς και τον τρόπο λειτουργίας του Οργανισμού.
  • Οι διαταραγμένες σχέσεις μεταξύ των συναδέλφων, ο ανταγωνισμός, η υπονόμευση και οι διαμάχες προκαλούν σύγχυση και απογοήτευση. Εκνευρίζουν, αναστατώνουν, καταστρέφουν τη συνεργασία, τη γαλήνη και την οργάνωση. Δεν υπάρχει ηρεμία, ούτε συναδελφικότητα αλλά ούτε και το αίσθημα της αλληλεγγύης. Έτσι αρχίζουν οι ηθικές και ιδεολογικές διαφορές και η εντύπωση της άδικης μεταχείρισης.
  • Συχνά η υποχρέωση του υπαλλήλου να υπηρετήσει ή να προωθήσει σκοπούς, υπηρεσίες ή προϊόντα που τα θεωρεί ξένα ή υποδεέστερα προς τη δική του άποψη καταπιέζουν την προσωπικότητά του ατόμου και δημιουργούν διλήμματα και συνειδησιακές συγκρούσεις.
  • Αλλαγές όπως η προαγωγή, η υποβάθμιση, η μετάθεση, η απόλυση, η πρόσληψη σε άλλη επιχείρηση είναι πηγή άγχους. Οι υποχρεώσεις της νέας θέσης, οι διαφορετικές επαγγελματικές προσδοκίες, η ανάθεση νέων καθηκόντων και η ανάληψη υποχρεώσεων, για τις οποίες ο εργαζόμενος θεωρεί ότι δεν έχει εκπαιδευτεί ή ότι είναι πέρα από το δικό του αντικείμενο εργασίας, δημιουργούν αναστάτωση και αυξημένο άγχος.
  • Ο όγκος και η δυσκολία της δουλειάς του καθενός και εάν ξεπερνούν τις ικανότητες και τις δυνατότητες του, προκαλεί αγωνία κι ανησυχία.

Στρεσογόνοι παράγοντες για ιδιώτες

  • Οι ιδιώτες κάποτε δεν έχουν ισορροπία ανάμεσα στις απαιτήσεις της εργασίας τους – που είναι πάρα πολλές – και στην ικανότητά να τις διαχειριστούν για να λειτουργήσουν αποτελεσματικά.
  • Πρέπει να αντεπεξέλθουν με εξαντλητικά ωράρια.
  • Αντιμετωπίζουν την αγωνία και το άγχος αν θα τα βγάλουν πέρα οικονομικά, εάν θα έχουν αρκετή δουλειά και γενικότερα εάν θα “επιβιώσουν” στη σημερινή κρίση.
  • Οι ευθύνες για να λειτουργήσουν αυτά που σε άλλες Επιχειρήσεις ή Οργανισμούς τις μοιράζονται διάφορα άτομα μεταξύ τους, ανήκουν μόνο σε ένα άτομο. Οι αποφάσεις και δράσεις για να διαφημιστούν και να προωθηθούν είναι έντονη πίεση.

Διάβασε ακόμη – 10 τρόποι για να νιώσεις χαρά

Γενικοί στρεσογόνοι παράγοντες

  • Το εργασιακό περιβάλλον καθ’ αυτό μπορεί να προξενεί ευχαρίστηση ή άγχος. Η ασχήμια των χώρων και των αντικειμένων μπορεί να προκαλεί αποστροφή και δυσφορία.
  • Η έκθεση σε ενοχλητικούς φυσικούς παράγοντες, όπως ο θόρυβος, ο ανεπαρκής ή υπερβολικός τεχνητός φωτισμός, το κρύο, η ζέστη, οι οσμές, κουράζουν κι ανησυχούν.
  • Η κακή εργονομία των θέσεων εργασίας, των οργάνων και των μηχανών αποτελούν πηγή ενοχλήσεων.
  • Η έκθεση σε κινδύνους προκαλεί φόβους και ανασφάλεια.
  • Το μεταβαλλόμενο ωράριο εργασίας με συχνές αλλαγές της περιόδου εργασίας από ημέρα σε νύχτα προκαλεί διαταραχές ύπνου και άλλες οργανικές εκδηλώσεις. Το ίδιο συμβαίνει με τα εξαντλητικά ωράρια χωρίς διαλείμματα αλλά και τις συχνές υπερωρίες.

Βοηθητικές Συμβουλές

  • Να σκέφτεσαι θετικά.
  • Να κάνεις τη δουλειά σου όσο καλύτερα μπορείς για να είσαι πάνω απ΄όλα καλά με τον εαυτό και τη συνείδηση σου.
  • Να αναγνωρίζεις τα όρια σου και να θέτεις όρια και στόχους.
  • Εάν δεν μπορείς να κάνεις περισσότερα, ή εάν δεν εμπίπτει κάτι στα καθήκοντα και στις ικανότητες σου να λες “ΟΧΙ” αντί να αναλαμβάνεις καθήκοντα και να μην τα βγάζεις εις πέρας.
  • Να δημιουργήσεις ένα θετικό περιβάλλον που να σου αρέσει (π.χ. μπορείς να βάλεις φωτογραφίες ή πίνακες, ή να έχεις απαλή μουσική εάν επιτρέπεται).
  • Να είστε τυπική στα ωράρια σου.
  • Να διατηρείς όσο το δυνατό καλύτερες σχέσεις με τους συναδέλφους σου. Εάν δεν μπορείς τότε να κρατάς τυπικές σχέσεις.
  • Να είσαι ρεαλίστρια διότι οι σημερινές εποχές είναι δύσκολες. Δεν υπάρχει το “ιδεατό” σε τέτοιους καιρούς.

Μην ξεχνάς ότι οι ευτυχισμένοι άνθρωποι κάνουν ένα ευτυχισμένο κόσμο.

Ευχαριστίες στη ψυχολόγο – ψυχοθεραπεύτρια, Κωνσταντίνα Χρίστου (Ιδρυτικό Μέλος του Παγκυπρίου Συνδέσμου Ψυχοθεραπευτών Μέλος του Βρετανικού Συνδέσμου Συμβουλευτικής και Ψυχοθεραπείας), www.cchristou.com.cy, Facebook: Κωνσταντίνα Χρίστου, Email: [email protected], τηλ.: 99484563.

Φωτογραφία: istock

Διάβασε ακόμη